Jak neodpočívat vsedě

Jak neodpočívat vsedě

Kdekoho bolí páteř od jednostranného zatěžování, od všelijakého kroucení se počínaje už školními lavicemi a konče ohnutými zády u...

    <img style="WIDTH: 200px; HEIGHT: 140px" alt="" hspace="10" src="http://cms.tvujdum.cz/userdata/images/14415cviceni2.jpg" align="right" vspace="5" />Kdekoho bolí páteř od jednostranného zatěžování, od všelijakého kroucení se počínaje už školními lavicemi a konče ohnutými zády u počítače a dalším nekonečným sezením do noci v příliš měkkém křesle před televizí.

Odborníci doporučují tomu, kdo má sedavé zaměstnání, několikrát ročně vyrazit na dovolenou, na které se má vyhnout sezení (takže nesedět den v autobuse, ale raději hodinu v letadle, nepopojíždět celý týden autem od hradu k hradu, ale udělat si každý den pěkný výšlap). To je ale jen jednou dvakrát ročně – neméně důležité je to, co pro svá záda děláme denně doma.

Prakticky pro nikoho není ideální trávit odpočinek po práci vsedě – měli bychom pak v podstatě co nejvíce chodit nebo ležet. I když dlouhodobě stát nebo sedět je nezdravé, kolik ale zaměstnání je nemyslitelných bez celodenního stání nebo sezení. Doma by se to pak mělo ovšem eliminovat, i když únava nás svádí zase si sednout. Tomu ale odoláme a svižně se projdeme – nezastupitelná role každodenní chůze je jasná. Potom se obloukem vyhneme křeslu a lehneme si na záda; správně by se měla záda a páteř uvolnit a nohy, po celý den skrčené pod pracovní židlí, by se měly natáhnout a octnout se mírně nad úrovní trupu.

U počítače střídáme ergonomicky dokonalou pracovní židli s kvalitní klekačkou, která nám uvolní bederní páteř. Před televizí zkuste jogínský sed a také aktivní sezení na relaxačních míčích, kdy se střídavě zapojují různé skupiny zádového svalstva. Také je ideální si před obrazovku lehnout, ovšem správným způsobem. Nikoliv tedy sebou hodit na bok na pohovku, podepřít loktem hlavu a hledět nehnutě na obrazovku. Tím se nám svaly opět o něco nerovnoměrněji zatíží a páteř je celou dobu prohnutá do strany. Blahodárný pro naši páteř, ramena a zádové svalstvo je leh na břiše; lehneme si čelem k obrazovce na zem na měkkou podložku a opřeme se o předloktí.

„Televizní“ pokoj tak musíme více či méně uvolnit od zbytečného nábytku, masivní fotely jsou tady zbytečné; objevit by se tady nově měly například klekačky, měkké karimatky, velké relaxační míče a třeba i cvičební stroje jako rotoped nebo trenažér chůze. Takže pak film můžeme sledovat za jízdy na kole nebo za pěkně svižného pochodu...

-ag-
Foto: www.isifa.com

Související články:
Ergonomií k pohodlí
Domácí posilovna - ano, nebo ne

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Bydlení
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte osvědčenou firmu na rekonstrukci?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Rekonstrukce kanceláře/ateliéru, rekonstrukce koupelny a WC, Návrh a realizace podkrovního bytu.