Pokud jsme dlouho v bytě nic neopravovali, nerekonstruovali, jsme dokonale odpočinutí od řemeslnických prací a od řemeslníků. A nechápeme nářky a stížnosti přátel a kolegů, co během nějaké té nedávné domácí rekonstrukce zažili. Není lehké najít dobré řemeslníky, ale za leccos si také můžeme sami. Není od věci se na řemeslnické práce trochu předem připravit.

Stavební dozor není od věci

Situace je o to složitější, ačkoliv se to vůbec nezdá, že jsme na případné rozpory jen my a oni proti sobě. Dvě strany. Na obložení koupelny nebo spravení baterie či jiné drobné opravy v koupelně si na dohled nad prací instalatérů zřejmě nebudeme brát nezávislý stavební dozor. I když, a nad tím je třeba se zamyslet, na základě mnoha negativních zkušeností, proč ne? Pokud někoho najdeme, kdo by byl ochoten se ujmout prací v interiéru, najdeme stavební dozor na určitou dobu – a platíme jej od hodiny. Nebude to mnoho a vyplatí se to. Konflikty mohou nabrat neuvěřitelných rozměrů, kvalita práce může kulhat a nedostatky se projevit až později, což lépe pozná odborník než uživatel bytu. Člověk unavený z oprav ve svém bytě a z přítomnosti řemeslníků má tendenci zaplatit všechno, hlavně ať už to skončí. Občas ale i přeslechne a neposlechne důrazné připomínky člověka provádějícího stavební dozor. Nevnímá řeči o chybách, vadách a nedodělcích, které jsou sice nyní neviditelné nebo dokonce zakamuflované, ale po čase se prý určitě projeví. Stane se, že nad varováním mávne rukou a zaplatí. A za měsíc může nastat problém. Takže stavební dozor je třeba poslechnout a vyhneme se problémům. Pokud ho nemáme, musíme se důkladně na řemeslníky připravit promyšlením toho, co chceme a za kolik.

Pokud jsme na to sami Cena musí být stanovena předem, neexistují řeči typu „ještě nevím, až jak to bude vypadat, jak to bude trvat, pak se nějak domluvíme.“ V tom případě neplaťte. Pozor zejména na „jak to bude dlouho trvat“, tato věta ve spojení s tím, že se předem zdráhá říci konečnou cenu, může znamenat potom překvapující zjištění, že práce je počítána od hodiny, jinak by to nedělal a „...viděli jste, jak to trvalo dlouho“. Toto bychom nikdy neměli připustit.

Jací jsou řemeslníci fachmani, jaký mají vztah k práci, jestli spíše více mluví, nebo rychle jdou pracovat – to poznáme už po krátké chvíli. Když přicházejí, tak jsme rádi, spadne z nás ta část předpříprav, organizace, dojednávání termínu, kdy se to hodí jim a kdy nám. Může nás úvodem zarazit často vídaná věc - nezbytný monolog, jehož obsahem je pohoršování se, žasnutí a znechucení nad prací předchozího řemeslníka. O poznámky či výkřiky typu „proboha kdo to dělal, kdo se vám chtěl pomstít, co je tohle za odfláknutou práci, kde to jsme, v který zemi?“ není nouze. Pokud toto trvá dlouho, pokud trudomyslně sedí na vaně s tím, že se se stavem koupelny musí duševně vyrovnat, zamyslet se nad tím, zhodnotit to - je třeba to zarazit a poukázat na práci.

V průběhu práce pak průběžně stav kontrolujeme. Pokud se vzdálíme, zajistíme, aby řemeslníci měli po ruce vše potřebné. Třeba starý hadr – abychom se po návratu a odchodu řemeslníků nedočkali toho, že lepidlo, silikon a stěrka budou otřené do naší nejlepší bílé halenky. Při telefonické stížnosti nás může čekat jenom dlouhé ticho...

A nakonec pár praktických zásad

  1. Cenu chtějme přesně stanovit předem - poté, co se řemeslník seznámí se situací.
  2. Definujeme rozsah práce a cenu za ni (pozor abychom nezapomněli na detaily, třeba sokl u dlažby apod.).
  3. Pokud se v průběhu práce vyskytnou vícepráce, bude opět předem stanovena cena za ně.
  4. Celou dobu průběžně dohlížíme na práci.
  5. Pokud se vzdálíme, přesvědčíme se, co budou řemeslníci po dobu naší nepřítomnosti potřebovat.
  6. Pokud pracovník nechce udělat předběžný rozpočet a vůbec se zdráhá udat cenu za dílo, máme na výběr dvě možnosti: neplatit nebo se obrátit na jinou firmu.
  7. Ideální je krátce sepsat rozsah práce a cenu a nechat podepsat oběma stranami.

-ag- Foto: http://www.profimedia.cz/