Stejně jako podléhá módě oblečení, architektura, nábytek a další a další věci, tak ani dlažba a obklady nezůstávají pozadu. Mění se u nich barevnost, velikost, struktura, materiál, povrchy, dekory i tvary. Většina módních trendů, ať již v módě či nábytku, má obvykle poprvé představí v Itálii, a to na veletrhu Cersaie v Bologni. A co tedy ukázal loňský veletrh? Pokud se jedná o nové trendy v dlažbách ukázalo se, že vysoké oblibě se těší slinutá dlažba, která vznikne lisováním pod velkým tlakem, na rozdíl od keramických prvků, které vznikají tažením. Taková dlažba se pak může srovnávat s přírodními přírodními kameny jako je žula, mramor a další, dokonce je i v mnohém předčí. Před třemi lety se tyto dlaždice objevovaly nepřeberné barevné škále, ať již matné či leštěné a myšlenka na to, že by se daly glazovat se zdála nemyslitelná. Nyní se i glazují. Právě na loňském veletrhu v Boloni je glazovaly všechny významné firmy nově vyvinutými glazurami. Glazury nejčastěji působily dojmem patiny mnohaletého používání či reliéfního kamene. Dlaždice byly také firmami předváděny s různým dezénem typů mramorů. Ve vysoce slinutých dlažbách, v jejich vlastnostech, vidí odborníci velkou budoucnost. Tato dlažba totiž dobře snáší velké provozní zatížení i drsné přírodní podmínky, proto se dá použít v soukromých i veřejných interiérech, v exteriéru obytných budov i na veřejných prostranstvích, dokonce i na fasády budov. Před dobou než se začaly vyrábět různé podoby vysoce slinutých dlaždic působila keramika vytvářena tažením rustikálním dojmem. Rustikální dlaždice se v podstatě vyskytuje ve dvou podobách, a to ve voskovaném-hedvábně jemném a ve hrubém strukturovém povrchu podobnému kameni. Dnes výrobky v rustikálním stylu tvoří důležitou součást nabídky trhu, neboť nejlépe odpovídají současným trendům tzv. country stylu. Výroba se však převážně věnuje výrobě dlažeb vysoce slinutých, neboť umožňují různé řezání a skládání, což je základem pro současný trend. Na nich se objevují různé dekorativní prvky, jako jsou bordury, pásky, hvězdy, rozety, intarzie, medailony, kombinace se štípaným kamenem, mramorem, oblázky a dalšími materiály, a také mozaiky. Především mozaika je ve všech tvarových a barevných podobách hodně výrazným trendem. Trendy v obkladech jsou vlastně to samé jako v dlažbě. Neboť všechny ozdobné prvky, které se objevují (dominují) podlaze jsou hitem i pro stěny. Obkládačky doplňují torely, listely, různě tvarované pásky, sokly, reliéfy na listelách, dokonce na soklech i v centrálním postavení na obkládačkách, což umožňuje další varianty pro řešení prostoru a tvorbu osobitého a výrazného prostředí. Na dekory se používá zlato, křišťál i jantar, díky tomu se z obyčejné obkladačky rázem stává originální výtvarný prvek, s kterým se vyplatí zacházet opatrně. I ve velkém prostoru jich lze využít spíše jako doplňků než k pokrytí celé stěny. Dále se obkládačky může zdobit i ruční malba, která je řemeslným vrcholem ve výrobě obkladaček, udávající vytříbený styl v koupelnovém interiéru. Tyto ozdobné prvky mají dodat interiéru individualitu až luxus. Dále se rozšiřuje jejich standardní rozměr o větší formáty (15 x 15 a 10 x 10 cm na 20 x 20 a 25 x 33). Což poskytuje architektům další možnosti k vytvoření iluzí o prostoru. Jde-li o barevnost keramických prvků, tak jsou to především jemné a světlé tóny. Kombinace více barev není doporučována, nyní platí spíše zásada jedné barvy případně kombinace tón v tónu na podlahu i stěny. To znamená, že barva použitá na podlahách v bordurách se potom použije na stěnách v torelách, listelách či centrálních motivech. Jak u dlaždic tak i u obkládaček se stále objevuje jemný mramorový dekor. Keramika se stala důležitým stavebním materiálem jako výrazný prostorotvorný a estetický prvek jak ve veřejných interiérech tak i v soukromích. Změny v technologii její výroby přinesly další možnosti jejího využití, neboť nabízí některé fyzikální, mechanické a chemické kvality, které předčí i přírodní materiály. Loňský veletrh v Bolani právě ukázal veškeré přednosti a možnosti jejího využití. Na tomto veletrhu bylo představeno 33 zemí s 1040 vystavovali na ploše 111 000 m2, překvapil novou designérskou explozí ve všech keramických obkladových prvcích. A čím překvapí příště? Tak jako věci podléhají módě, tak i móda podléhá času.