BYTOVÉ TEXTILIE PĚTKRÁT JINAK

V minulém článku, pokud si dobře vzpomínám, jsme si povídali o nových materiálech, vzorování a technologii výroby bytových textilií. Dnes tedy přišla řada na ty slibované záchytné body, které nám pomohou náš interiér ponořit do určité nálady a harmonie. Tak tedy hurá do toho. Jak nadpis naznačuje záchytných linií je...

V minulém článku, pokud si dobře vzpomínám, jsme si povídali o nových materiálech, vzorování a technologii výroby bytových textilií. Dnes tedy přišla řada na ty slibované záchytné body, které nám pomohou náš interiér ponořit do určité nálady a harmonie. Tak tedy hurá do toho.

Jak nadpis naznačuje záchytných linií je celkem pět, a to tzv. nová jemnost, nový romantismus, luxus, purismus a nový folklór. My začneme novou jemností, která sebou přináší měkké, jemné a lehounké materiály, směřující co nejvíce k přírodním materiálům. Především je to tedy návrat k bavlně, vlně a lnu. Jejich zpracování sebou přináší zajímané kombinace hrubších strukturovaných a superlehkých průsvitných materiálů. Nová technika je vrstvení dvou hladce tkaných transparentních tkanin, dosahuje se tak velmi jemného a vzdušného dekoru. Tato technika se především uplatňuje na záclonách, ubrusech, ale i ložním prádle. Podobného efektu je docíleno i technikou střídání jedné průsvitné a druhé neprůsvitné tkaniny s průřezy, kterými proniká světlo.

U záclon se prosazují především leptané vzory, které jsou důmyslně prostřídány barevnými přízemi. Materiálové jemnosti musejí odpovídat i barvy. Ty jsou odstupňovány od bledých odstínů krémové a bílé, přes šedé a modré, k béžové a zelené (především barvy dřeva, bahnité zelené a nugátově hnědé). V této linii se uplatňují především jednobarevné materiály a materiály s tiskem simulujícího strukturu a reliéfy. U takového tisku je doposud neobvyklý tisk stejnou barvou, jakou má i barva podkladu.

S novou jemností můžeme počítat i pro pojetí koupelen. Taková koupelna pak je doplněna ručníky zkombinovanými s ostatními prvky, které jsou skromně vzorované. Před vzorováním se dává přednost monochromatickému ladění barevnosti.

Dalším stylem je nový romantismus, který se vyznačuje nostalgickým návratem za dřívějšími technikami ručních prací. Kdo patří mezi romantiky a nerad se smiřuje se současností, naopak se rád vrací do minulosti, pak je tento styl určen právě pro něj. Viditelné stopy času, roztřepené okraje, tkaniny s efektem obnošenosti, vybledlý vzor staré výšivky a krajky, tak takto se zračí textilie této linie. I přesto tento směr neznamená izolaci od pokroku, neboť takové textilie nemusí být několik desítek let staré, aby navodily správnou atmosféru. Dnešní technologie dokáže vyrobit zcela nové a hygienické textilie, které jen působí jako by se používaly několik staletí.

Takový pocit navozují především tkaniny, které obsahují vetkaná zesílená či lněná vlákna. Dokonalé techniky tkaní je pak dosáhnuto výšivkami. Nejlépe se uplatňují výšivky na potahových materiálech, ale své uplatnění nacházejí i na různých aplikovaných saténových proužcích, batikách a stuhách. Nemusíme se ale bát, že motivy jsou kýčovité až nutné, ba právě naopak jsou sladěny s aktuálními materiály. Používané barvy jsou tlumené a stínované od fialkové po platinovou zelenou. Používají se i krásně působí pastelové přírodní tóny, jako je béžová, terakotová , lososová či vanilková.

Nový romantizmus na rozdíl od jiných směrů je tolerantní i ve vzorování. Zde se především můžeme setkat s květinovými motivy a něžně působícími květinovými vzory v reliéfních strukturách s drobným kárem vichy.

V luxusu by chtěl žít asi každý, neboť sebou přináší klid a pohodu. No a právě nový luxus je založen na této bázi, přináší sebou drahé, trvanlivé a krásné materiály. Takové, které si uchovají svou kvalitu, ráz a vlastnosti po dlouhá léta. To zaručují materiály jako je hedvábí , kašmír, vlna, plstěné materiály a kožešiny.

Pokud se zaměříme na hedvábí a samet, pak se přirozeně dostaneme i k asijským motivům. Neboť orientální vzory, mozaiky a jemnost japonské kresby nám pomohou navodit pocit dálek a uvolnění. Mohou se objevovat i africké vzory, při jejich použití však musíme k nim přizpůsobit i interiér.

Ale pozor, luxus – přepych neznamená přeplnění prostoru a překrytí praktických funkcí interiéru. Proto je dobré se spíše zaměřit na příjemnou barevnou harmonii než na kombinaci vzorů. Je dobré barevně zaměřit se na teplé barvy koření, bambusové zelené, tmavě červené či růžové. Pestrobarevnost se pak vyváží subtilností vzorů. Doporučovány jsou při výběru takových bytových textilií motivy květů, úponků a listů. Nejcharakterističtější jsou dezény bambusu v jemné kaligrafické podobě.

Opakem luxusu je purizmus, který však neznamená chudobu, nýbrž racionálnost, zřetelné tvary a linie. Vyznačuje střídmost a vysokou eleganci. Kreativní náhled k materiálům, barvám a technikám tak vytvořil nové odvětví textilií, která odpovídá skrytému volání po redukci. V tomto stylu se neuplatní žádné nápadné vzory, ale především vlastnosti high-tek materiálů, které poskytují řadu možných kombinací. Využívají se především kombinace matu a lesku, vetkávané kovové nitě, pogumované nepromokavé materiály, které v kombinacích vytvoří eleganci 21 století. V dezénu se uplatňuje především minimalizmus, geometrické prvky - kruhy, čtverce, linky různé šíře. Mnohokrát se může vyskytnout místo vzorů například jednoduchý lem. Ty se objevují především v oblasti stolování, na ubrusech či prostírání. V oblasti ložního prádla jsou tak zdobeny především polštáře.

V barevnosti se uplatňují barvy kovů, veškeré odstíny šedé – od stříbrné po antracitovou, nové červené tóny –tmavé barvy plodů, rubínová červená, světlá růžová a lila nebo jemné odstíny mořské modré a bílá jako symbol elegance a čistoty. U purizmu jsou především důležité barvy, ne vzory.

A nyní je na řadě styl nového folklóru. Tento styl již není tak silný jako v minulých dobách. I přesto že je na ústupu, ještě není zcela z kolekcí vyškrtnut. Pravidlem pro nový folklór je z něho ho ubrat, ubrat i hravost a drsnost. Nyní se klade důraz na co nejvýraznější zjednodušení vzorů a jejich kombinaci, na střídmější použití barev a využití vlastností odedávna používaných materiálů. Ani barevnost v tomto stylu není tak výrazná jako předtím. I přesto, že se nadále používá hodně sytých barev je jejich pestrost značně umírněna.

Pokud jde o vzory, používá se především barevná kára a květinové motivy, které se tvarově přibližují kruhům. Nejčastěji používaným květinovým vzorem jsou tulipány, které jsou hodně zjednodušeny až připomínají grafické prvky.

S tímto stylem se setkáme zejména v oblasti ložního prádla, při stolování, kde se střídají motivy květů z proužky.

Tak co, máte vybráno?

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Interiéry
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte šikovného podlaháře?

Zadejte si poptávku v kategoriích: podlahy.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Položení vinylové podlahy, rekonstrukce bytu v Brně, Marmoleum Home - Pokládka podlahy a obložení stěny.