Dlouhá cesta televizoru

Dlouhá cesta televizoru

První pokusy s televizním vysílání se datují už rokem 1924. V České republice jsme poprvé usedli před obrazovku v roce 1953. Její obraz byl maličký, černobílý a mihotavý. Sloužila lépe jako špatná lampička nebo podivný rozhlasový přijímač než kvalitní zdroj zábavy...

První pokusy s televizním vysílání se datují už rokem 1924. V České republice jsme poprvé usedli před obrazovku v roce 1953. Její obraz byl maličký, černobílý a mihotavý. Sloužila lépe jako špatná lampička nebo podivný rozhlasový přijímač než kvalitní zdroj zábavy.

Televizory se během dvacátého století docela proměnily a s nimi i možnosti televizního vysílání. Heslem se staly satelity, které dokážou šířit signál po celé planetě. Před časem jsme například měli šanci vidět v přímém přenosu válku v Perském zálivu. Televizní společnosti přenášejí "live" popravy nebo požáry a už v padesátém šestém sledovala celá Británie, jak se mladičká Alžběta stává ve Westminster Abey anglickou královnou. Krutosti a ceremonie diváky zkrátka baví. První je ujišťuje, že ještě není nejhůř, protože mnozí mají mnohem větší potíže... a druhé dává naději, že naleštěný ráj na zemi někde přece jenom existuje.

Šílený pilot
Televizory zvládly technickou stránku obrazu a začaly zvětšovat obrazovku. Z původní velikosti obkládacího kachlíku vyrostla domácí kina. Při čtení titulkovaných filmů je téměř nutné točit hlavou a reproduktory zajišťují věrnost zvuku, která až bere dech. Pokud na obrazovce přistává vrtulník, máte pocit, že si jako jediné vhodné místo vybral vrchol vaší hlavy. Jestliže ve filmu běží kůň proti kameře, mnoho diváků přesedá. Prý sice platí pravidlo, že kůň na člověka nikdy nešlápne, ale neví se do jaké míry dodržují koně při jízdě pravidla. Možná jsou jako lidé... Takže, co kdyby?

Konec dřeva
Vedle formátu obrazovky na 16 : 9 místo původního čtverce se proměnil i design. Ještě v osmdesátých letech byla většina televizorů dřevěných. Dnes je dřevo téměř zavrženo. Dominuje chladný bílý kov a barevné plasty. Výrobci si uvědomují, že elektronika je součástí interiéru a mají v podstatě dvě možnosti: nechat přístroj splynout s interiérem (což do důsledku nejde) nebo z něj naopak vytvořit výrazný autonomní solitér. Zvolili druhou cestu. U zrodu skutečného designu televizorů stála dánská společnost Bang & Olufsen, která si vytyčila design jako prioritu. To, že má přístroj dokonalý obraz, zvuk a funkce považovala za samozřejmé. Zvolila heslo: Vybírejte podle vzhledu, o ostatních kvalitách není třeba mluvit, protože o nich není nutné pochybovat! Přidal se i britský Loewe a dnes neexistuje elektronický koncern, který by si obal obrazovky, hromady tištěných spojů a drátků dovolil podcenit.

Svět je fajn
U levnějších televizorů se však doporučuje přece jenom funkce hledat a nenechat se obloudit prvním cenovým hitem. Užitečný je například obraz v obraze. Můžeme v malém rámečku sledovat pořady jiného programu, abychom si byli jisti, že nám žádný zajímavý neuteče. Výhody má i Online systém, který umožňuje televizor napojit na Internet a také ho po Internetu naprogramovat (například z práce). A zejména rodiče ocení dětskou pojistku, která dovoluje některé pořady "zakódovat". Děti televizor v určenou dobu prostě nezapnou..., takže neuvidí přímý přenos z války, popravy nebo požáru, ale za to večer spokojeně usnou nepřipraveni o iluze, že svět je fajn.

-jap-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Interiéry
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme