Při zařizování dojdeme dříve či později k otázce: Co pověsit na zeď? Originály olejů a kreseb jsou většinou finančně nedostupné. Jako alternativa se ke slovu hlásí fotografie. Také ona sice může mít vysokou cenu, pokud je autorem slavný profesionál, ale na zdi mohou viset i naše vlastní díla. V obou případech je nezbytné vyřešit její rámování a ochranu proti mnoha vnějším vlivům. Kam s fotografií? Největšími nepřáteli fotografického snímku jsou světlo, vlhko a prach a různé chemikálie obsažené jak ve vzduchu, tak třeba v lepidlech rámu a podložky. Vystavení originálu by tedy mělo specifické vlastnosti fotografie respektovat. Fotografie proto nebudeme umisťovat na stěnu proti oknu, na místo vystavené trvalému slunečnímu svitu nebo na místo s vysokou vlhkostí. Sběratelsky cenné originální fotografie se nedoporučují trvale vystavovat vůbec, což je pravidlo dodržované v galeriích. My si však většinou pořizujeme fotografie právě proto, aby zdobily, takže bychom je měli alespoň šetrně umístit. Škodlivé záření Světlo působí na fotografii nejškodlivěji ze všech výše jmenovaných vlivů. Ohroženy jsou zejména snímky barevné. Pokud není barevná fotografie ošetřena speciálním sprejem, laminováním nebo sklem zčásti pohlcujícím UV záření, bude se na světle barevně měnit, což platí zejména pro snímky z běžných minilabů. Existují však stálobarevné materiály zpracovávané speciálním procesem, u nichž se garantuje vysoká trvanlivost. Černobílá fotografie je na tom podstatně lépe, ale při jejím vytvoření se musí dodržet správný technologický postup. Poměrně nejlépe snášejí vystavování tisky z některých inkoustových tiskáren, které používají speciální inkousty s dlouhodobou garancí. V digitálním tisku možná spočívá budoucnost prezentace fotografií, protože také umožňuje použití různých povrchů a gramáží papíru. Jaký rám? Způsob rámování je vždy zejména otázkou osobního vkusu. Například někdo vyhledává i pro moderní fotografie historické rámy. Trendy doporučují u černobílých fotografií dávat přednost přírodnímu dřevu a pro barevné volit spíše rámy kovové. Jednoduchá adjustace může být i bez rámu, lze například nalepit snímek na kapa podložku a laminovat ho. Tyto snímky jsou tak lehké, že se mohou upevnit na stěnu pomocí suchého zipu. Zvolíme-li digitální postup, je nejlepší nalézt firmu, která nabídne komplexní službu, tedy snímek digitálně vytiskne, zarámuje podle přání a provede ochrannou laminaci. Takové komplexní fotografické služby nabízí ve velkých městech například výrobce hliníkových rámů Nielsen, považovaný za evropský standard v tomto oboru. Zcela zvláštní kapitolou jsou velkoformátové fotografie navržené architektem přímo do interiéru. Rizika papíru Jak již bylo uvedeno, fotografie je obecně citlivý fyzikálně chemický záznam a vyznačuje se malou stálostí v čase, ačkoliv původně vznikla proto, aby čas zaznamenávala. Existují však postupy, jak její životnost značně prodlužovat. Pokud bychom se však domnívali, že podobná starost odpadá například u grafiky nebo originálního tisku plakátu, mýlíme se. Jakékoliv umění, jehož nositelem je papír, si žádá speciální ochranu a šetrný přístup. Pokud mu ho dopřejeme, našli jsme cestu, jak s přijatelnými náklady a poměrně nadlouho vyzdobit interiér. -jup-