V poslední době stále více pronikají do interiéru pastelové tóny, zejména světle modré a narůžovělé odstíny. Zabydlují se na pohovkách, ale i úložném nábytku. Měli bychom vědět, že tyto barvy je nutné nejen správně sladit, ale také počítat se změnou jejich odstínu v závislosti na druhu osvětlení. Umělé osvětlení Například umělé osvětlení dokáže změnit barvy skoro k nepoznání. Obvykle s tím automaticky počítáme, když nakupujeme oděv nebo látku, většinou se snažíme je posoudit na denním světle. Horší je to s barevným působením nábytku, záclon, závěsů a dalších součástí bytového zařízení, protože ty mají v bytě své přesně určené místo, kde jsou specifické podmínky, ať už jde o světlo přírodní nebo umělé. Může se tedy stát, že pečlivě vybraný kus, o kterém jsme byli přesvědčeni, že se dokonale hodí k tomuto koberci, s ním za večerního osvětlení splyne do nevýrazné šedi. Pravidlo číslo jedna Jednoduché pravidlo pro umělé osvětlení interiéru pojednaného v letních odstínech zní tak, že ho jako celek osvětlujeme tlumenými halogenovými světly, která vytvoří příjemnou atmosféru a přitom nepotlačují intenzitu barev. Světelné akcenty pak zaměříme na vybrané kusy nábytku nebo zákoutí, která chceme zdůraznit, a kde zářivé osvětlení interiér oživuje. Barevná škála V souvislosti s osvětlením vypracovali odborníci teorii, která utřídila barevné škály do čtyř skupin podle ročních období a přisoudila jim určité působení na lidskou psychiku. Pastelové odstíny jsou obecně nositeli zklidnění a pohody. Zejména tři z nich jsou kromě toho téměř synonymy něžné romantiky a hravé fantazie. V růžové, světle modré a světle fialové se nám už delší dobu nabízejí nábytkové kusy, které jsme byli zvyklí vnímat spíše v tradičních přírodních odstínech. Kořeny tohoto barevného laškování, jímž chtějí návrháři povzbudit naši odvahu ke změně, mohou mít původ v okolní realitě, která už delší dobu působí právě opačně – příliš racionálně, stroze a chladně. Příjemné osvěžení Tyto tři barvy mohou přinést do interiéru příjemné osvěžení, pokud je ovšem dokážeme do něj vhodně začlenit. Podle zmíněné teorie má každá barva svůj studený či teplý odstín, přičemž teplé reprezentují podle různé intenzity jaro nebo podzim a studené odstíny léto či zimu. V interiéru přitom nesmírně záleží na tom, na jakém místě a v jakém denním, ale i večerním světle bude zvolený předmět působit. Ráno a večer Sluneční paprsky dokážou svět doslova rozzářit. Zvláště efektně nám to předvádějí ve chvílích, kdy je obloha zakrytá oblaky a slunce si hraje na schovávanou. Když je za mraky, svět jakoby zešedne, vysvitne-li, pak jeho paprsky postupně ozařují zemi a rozprostírají koberec, v němž barvy hrají tisíci odstíny. Barvy slunečního spektra, které vidíme v duze - červenou, oranžovou, žlutou, zelenou, modrou a fialovou – se ale během dne projevují s různou intenzitou. Tak ráno převažují modré ultrafialové paprsky a nabývají na intenzitě v poledne, kdy začne přibývat červeného světla, jehož působení vrcholí navečer. To se pochopitelně odráží v proměnách barevnosti všech předmětů i celého interiéru. Nebát se Růžová, světle modrá a světle fialová – tři barvy, které opravdu nejsou všední. V interiéru s nimi musíme nakládat hodně citlivě, ale neměli bychom se jich bát, protože dokážou svět rozradostňovat. -jap-