Veletrh Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem jako každý rok vytyčil letos v únoru trendy v kuchyňském náčiní a drobných interiérových předmětech. Prokázal, že móda se i v maličkostech neustále proměňuje. Společnosti zvučných jmen prezentující nepřeberné množství kolekcí skla, porcelánu a keramiky jakoby se shodli na jednoduchosti tvaru a čisté ploše bez dekoru. Přezdobené talířky a květované šálky na čaj o páté se už zkrátka hodně dlouho nenosí. Pokud by něco mělo být výrazné, pak rozhodně ne dekor, ale barva, Letos ve Frankfurtu letěla zelená. Plasty V zenitu však přece jenom byly plasty, a to jak ty běžné, které užíváme v kuchyni už zcela přirozeně aniž si to nějak významněji uvědomujeme, tak ty skutečně designové. Například společnost Guzzini opět dala najevo, že plast jako materiál nezná hranice. Využila snadné tvarovatelnosti i možnosti plastu zůstat transparentní. Její výrobky, stejně jako několika dalších nejčastěji italských výrobků, nejsou v kuchyni jen levnou alternativou. Plastová konvička třeba od Alessiho může dnes stát skoro stejně jako ta porcelánová od Rosenthalu. Detaily Veletrh se pokusil řešit náplň kuchyně až do nejmenšího detailu, jakým je papírový ubrousek nebo otvírač lahví. Nepochybným faktem je, že i doma se příprava pokrmů profesionalizuje. Důraz je kladen na funkčnost a design pomůcek na vaření od struhadel, vývrtek, kráječů na cibuli až po zajímavé kořenky nebo stojánek na párátka. Odzvonilo uzavřeným skříňkám. Vše se ukládá do funkčních nerezových poliček, aby to bylo na očích a stále při ruce. Důležité jsou květiny. Musí být všude a musí jich být hodně. Do každé vázy patří vždy pouze jeden druh a vkládají se do ní záměrně jen ledabyle, aby vytvořily nahodilou kompozici evokující asymetrii přírody. Forma a funkce Mnohé společnosti navrhují neobvyklé způsoby stolování a ještě neobvyklejší příbory nebo kuchyňské náčiní. Některé předměty nepřipomínaly cokoliv známého, přestože šlo často o předměty docela běžné. Návrháři jim však vtiskly originální tvary. Při bližším zkoumání bylo nutno konstatovat, že původní funkce a uživatelské pohodlí byly přesto zachovány. Tvůrci si zkrátka dávají dobrý pozor, aby kreativní forma nezatlačila do pozadí funkci. Příbor nemusí vypadat jako příbor, ale pokud ho uchopíte do ruky, musí jako příbor bezchybně sloužit. České trendy Snahu zapojit se do trendů novými kolekcemi měly i některé české firmy, a to se střídavým úspěchem. Novoborská Crystalex pochopil, že na skleněných předmětech může být efektní i elegantně pojatý tvar. Nabídl sice i něco z konzervativnější produkce, ale nebál se experimentovat. Zaujal tak značnou skupinu kultivovaných zákazníků. Naopak společnost Egerman Exbor se zapomněla v předminulém století, její stále stejně prorývané vázy a skleničky si báječně rozuměly snad jen se stánky ruských firem, kde převažoval vkus obdobný. Kultivace vkusu A co je na frakfurtském veletrhu nejhodnotnější? Zjištění, že vystavující společnosti přecházejí s každým rokem od svých méně odvážných kolekcí k novému designu kuchyňského náčiní a prokazují značnou odvahu. Svědčí to o poptávce zákazníků. Soudě podle nabídky zboží se Jeho veličenstvo zákazník postupně kultivuje. -Alena Králová-