Slovní spojení black & white není jen synonymem oblíbeného nápoje, ale i jedním z trendů, které právě vytyčil Mezinárodní veletrh Tendence & Lifestyl ve Frankfurtu nad Mohanem, který se zabývá zejména stolním nádobím.Nové kolekceČerná a bílá se promítla do kolekce většiny světových firem, které přijely předvést své kolekce talířů, kávových nebo čajových souprav a řady dalších potřeb pro stolování. Mnohé kolekce byly nazvány Vogue nebo Fashion, protože obě základní barvy evokují zejména svět módy, který se tu a tam vybouří výraznou barevností, ale pak se vždy vrátí k černobílé eleganci.Vlna romantikyVeletrhu se účastnila většina porcelánek a významných skláren Evropy, ale nejvíce zaujala německá firma Merkantile, která se pokusila kombinovat černobílé vidění světa s barvou. Některé její servisy byly dokonce výrazněji barevné než vloni a zdálo se, že tím pluje proti proudu. „Černobílá je přece realita, nádobí by mělo být barevné,“ tvrdili zástupci společnosti. „Vytvořili jsme dokonce i kolekci nádobí v jemných pastelových barvách a je o ni nebývalý zájem. Lidé se prostě, podle našeho názoru, nechávají rádi houpat na vlnách romantiky, protože jí mají kolem sebe zoufale málo.“ Ocelové mýdloMezi společnostmi, které se ve Frankfurtu představily, však byly i takové, které nabízejí nádobí nikoliv k servírování pokrmů, ale k jejich vaření. Jedna se například rozhodla vyřešit problém zápachu cibule a česneku, který ulpívá po jejich krájení na rukou. Vyvinula ocelové mýdlo. Pokud si jím umyjete ruce pod vodou, zápach je díky magnetismu, který mýdlo vydává, rázem pryč. Jiná společnost zdokonalila teploměr na víno. Když ho zasunete do lahve s lahodným nápojem, zeptá se vás digitální displej na druh vína. Jestliže mu ho sdělíte, odpoví, zda ho ještě chladit nebo zahřívat, aby teplota byla ideální.Snesitelná módaVeletržní správa rozdělila styly bydlení do několika trendů. Nejbizardnější byl eklektický. Smícháte-li starožitný nábytek s příšerně barevnými závěsy a položíte-li na stůl jídelní servis s velkými květy, jste v rámci onoho trendu „in“. Většina návštěvníků však patrně vůbec nechtěla být IN, tak spoustu času trávila v pavilónech nazvaných Blue a Crystal…, aby si prohlédla předměty, které sice neodpovídají nejžhavější módě, ale zato jsou v interiéru snesitelné.VánoceKdo se megaprostorem deseti pavilónů, z nichž každý má několik pater, propracoval až ke konci výstaviště, slavil Vánoce. V posledním pavilónu totiž vystavovaly firmy, které se zabývají vánočními dekoracemi. Z reproduktorů zněly Rolničky, kolem svítily vánoční stromky, ze stropu byli zavěšeni andělíčci se sladce dementními úsměvy a zástupci jednotlivých firem se snažili přesvědčit, že právě jejich vánoční ozdoby vytvoří letos tu nejpohodovější atmosféru Vánoc. Z reproduktorů zněly Rolničky… a z návštěvníků stékal pot. Bylo třicet ve stínu.BarvyNicméně Tendence patřila zejména trendům v tom nejkvalitnějším, co evropské společnosti, které se zabývají stolováním (a dekoracemi interiéru), mohou nabídnout. Frankfurt hýřil barvami, ale mezi nimi hrály černá a bílá prim.-lez-