Včera jsme z italské přehlídky toho nejlepšího „…best of“ vybrali dvě známé a slavné firmy a jejich novinky. Na letošním Salone del Mobille toho bylo ale k vidění mnohem, mnohem víc… Pojďte s námi pokračovat na procházce po promenádě evropského designu. Salone v číslech Pokud jste někdy navštívili některý z tuzemských veletrhů bydlení a interiérových doplňků a vybavení, mohli jste si udělat představu o velikosti takové akce. Pro srovnání: milánská akce má bezmála 150.000 metrů čtverečních výstavních ploch (jde o čistou výstavní plochu, samotný areál je zhruba dvakrát tak velký), na kterých se letos - podle údajů pořadatelů - představilo celkem 1.700 vystavovatelů, z nichž celá řada byla ze zahraničí. Představte si, že se vám na přeplněných ulicích a parkovištích podařilo umístit vůz a vstupme… Od minulých let se toho na milánské Fieře mnoho nezměnilo. Provozovatelé slibují - a na SaloneSatellite také představili - nový (a exkluzivní) výstavní areál. Ten by měl vyrůst do roku 2006 čili můžeme-li jim věřit, pak příští rok bude veletrh v novém. A dodejme, že nový projekt Fiery tak, jak ho představili na letošním Salone del Mobille, vypadal opravdu zajímavě. O omšelém a lehce chátrajícím výstavišti lze řící jediné: hurá, už aby to bylo. SaloneSatellite Ukazuje se, že spojení SaloneSatellite a zavedené a úspěšné značky nemusí být úplně mimo nebo snad na škodu: známý výrobce mozaik Bissanza a Mini Cooper se spojili a výsledkem jsou okachlíčkovaná malá auta Mini Cooper v úvodní části SaloneSatellite. Následovaly obvyklé stánky uměleckých škol, nezávislých designérů a skupin. Směs tu zajímavých, převážně ale konvenčních Asijců, Evropanů…, z nichž asi tak jeden ze sta má šanci se svým nápadem uspět. Ti ostatní jen kopírují již známé a snaží se tvářit, že právě tenhle nápad na jejich stánku vidíte poprvé, ale opravdu poprvé. Loni bylo téma doprovodných programů Dinning Design, letos Salone del Mobille doprovázely Euroluce, tedy veletrh osvětlovací techniky, a veletrh textilu. Budoucnost… Milánskému veletrhu se daří, a tak se organizátoři rozhodli udělat z něj doslova mezinárodní událost. V následujících měsících bude k vidění moskevská a newyorská mutace Salone del Mobille. Jde o vstup na velmi tenké a neprozkoumané pole. Ani ruský, ani americký trh není na italský design a obecně přístup k tvorbě nábytku a životního stylu zvyklý. Zkuste si jen letmo představit, jaký vkus, jaký nábytek a zařízení mají doma obyvatelé obou supervelmocí a je vám jasné, do jak náročné akce se organizátoři z Cosmitu pouštějí. Na druhou stranu jde o jedny z největších obchodních trhů na světě a je jasné, že pokud by se - byť alespoň z určité části - takový průlom podařil, otevírají se firmám, které „do toho jdou“ s Cosmitem, netušené možnosti. Hovořili jsme s některými zástupci italských značek na veletrhu a všichni oslovení export manažeři se shodli na tom, že jak Rusko, tak USA jsou velké a obtížné sousto. Ale skousne-li se správně, pak bude velmi, velmi zajímavé, abychom z designové řeči přeskočili do slov kulinářských. Uvidíme, jak se tedy Cosmitu s jeho „designovým italským stříbrem“ povede na nových kontinentech. -var- Snímky Cosmit a zúčastněné firmy 27. ročník mezinárodního veletrhu nábytkového designu Salone del Mobille, 13. – 18. dubna 2005, Milán, Itálie http://www.cosmit.it Doprovodné výstavy: Euroluce, SaloneSatellite