Součástí letošního mezinárodního veletrhu nábytku Salone del Mobille, který se koná každoročně v italském Miláně, byla také výstava Euroluce zaměřená na osvětlení. Nové kolekce od předních světově uznávaných návrhářů tak nastínily, jakým směrem se bude vyvíjet toto odvětví v následujícím roce. Jako obvykle tu vystavovali gigantičtí výrobci (např. italská firma Artemide a Flos, německý Ingo Maurer ad.), kteří své dobře zaběhnuté kolekce rozšířili o další zajímavá svítidla, a méně známé firmy, jejichž dvorní návrháři měli možnost světu ukázat svůj talent. A někdy se to podařilo. Což je samozřejmě dobře, protože vedení zaběhnutých firem dobře ví, že design osvětlení je otázkou zejména kvalitního návrháře a talentovanými studenty jsou umělecké školy přeplněny. Mladí, fantazií oplývající designéři představují každoročně světu nevšední tvary, častokrát zakládají vlastní firmy a následuje výstava… Šikovné návrháře velké a silné společnosti nepodceňují a nezřídka jim raději nabídnou lukrativní spolupráci. Zavedená firma tak garantuje kvalitu a nový návrhář neotřelé nápady. Změna je život A co nového bylo tedy letos k vidění? I když stále trhu vévodí lampy s jednoduchými geometrickými tvary, jejichž linie působí čistě a elegantně, u mnohých výrobců se častěji než dříve objevovaly lampy s organickými tvary. Návrháři se konečně oprostili od sterilního designu (i když architekti ho stále milují) a navrhují bláznivé křivky, do všech stran vyčnívající zaoblená stínítka apod. Ani s barevností se nezůstalo pozadu. K vidění jsou lampy v sytě červené a oranžové barvě, nechybí elegantní černá a jako protiklad bílá. K výrobě se používají různorodé materiály, barevné osvětlení je nejčastěji vyráběno z plastu, lakovaného kovu, návrháři se přiklánějí i k látkám s neobvyklými vzory, někteří dokáží zázraky z „obyčejného“ papíru. Tam, kde chtějí designéři docílit neutrálního vzhledu, ponechají materiály v původním stavu, případně je povrchově zušlechtí. Například kov se kartáčuje, sklo pískuje apod. UFO na planetě Zemi Jedním z nejvýraznějších tvarů, které bylo možné vidět u mnohých prestižních výrobců, byly křivky inspirující se UFO a vesmírem. Výstavní plochy zdobily obrovské lampy, jejichž tvar napodoboval satelity a vesmírné lodě. To vše bylo dokonale podbarveno použitými barvami a celkovým vzhledem instalace. Taková lampa markantně vyzněla například na výstavní ploše německého návrháře Ingo Maurera, který tu nad stolem rozsvíceným LED diodami nainstaloval efektní parabolu o průměru jednoho metru. Ale i ostatní návrháři nezůstali pozadu, výstavní plochy se hemžily závěsnými svítidly ve tvaru létajícího talíře a světelné efekty připomínaly přistávání UFO na Zemi. Kupředu k uživateli Vedle zajímavého tvaru se většina lamp těšila uživatelově přízni díky dokonale promyšlené funkčnosti. Znamená to, že modely lze snadno a rychle přizpůsobovat uživatelově potřebám. Například těžké lampy byly vybaveny kolečky pro snadný přesun, tok světla lze směrovat podle potřeby a nebo změnit jeho barevnost, případně i proměnit vzhled stínítka. Zdroj osvětlení byl od vynálezu první žárovky mnohokrát překonán. Dnešní žárovky se vyznačují vysokou svítivostí a dlouhou životností. Zatímco před několika lety používali návrháři LED diody zejména pro dekorační účely nebo jako navigační osvětlení, v roce 2005 se jejich svítivost natolik zvýšila, že je možné je používat v osvětlení pro domácí i veřejné užití. Nově se také podařilo světlo z LED diod směrovat, což napomáhá jejich širšímu využití. Proměny a budoucnost svítidel 1. Častěji se objevují organické tvary. 2. Návrháři vzhlížejí k obloze. Inspirují se vesmírem. 3. Módní jsou lampy v sytě červené nebo oranžové. V kurzu je stále černá a bílá. 4. K výrobě osvětlení se používá kov, sklo, plast, látka, papír ad. 5. Nově lze směrovat tok světla LED diod. -Jarmila Nová- Foto: archiv