Brazilská dvojice designérů dnes patří k uznávaným autorům střední generace. Jejich návrhy jsou často více než překvapivé. Jsou bratři. Oba vystudovali průmyslový design, starší Humberto také práva. Pocházejí ze Sao Paola a již řadu let překvapují, někdy i šokují svět svými extravagancemi. Stlučte si křeslo z bedniček od zeleniny, umotejte si ho z motouzu nebo svařte z drátu… to jsou nejznámější příspěvky Fernanda a Humberta Campanových do dějin moderního světového designu. Stojí za to o nich vědět, i když někoho mohou třeba iritovat svou nepraktičností a formou, která ne vždy jde ruku v ruce s funkčností. Brazilský designér Fernando Campana (*1961) se narodil v Sao Paolu, studoval průmyslový design. Jeho starší bratr Humberto (*1953) nejprve studoval práva, poté také průmyslový design. Společně začali pracovat v oblasti uměleckého designu, účastnili se řady mezinárodních výstav a workshopů. Mezi jejich nejdůležitější výstavy patří The Uncomfortables v Sao Paolu, která proběhla v roce 1989, následovala výstava Retrospective v Riu de Janeiro (1999), Never Letting the Poetry Escape at the Tama v Tel Avivu (2003), Personale at the Banco do Brasil Cultural Centre v Brazílii (2003) a v Lisabonu a Stockholmu jako část každoročního projektu Experimenta. V roce 2004 navrhli Ideální dům pro kolínský veletrh. Vystavují po celém světě, navrhují pro firmy jako Edra, Alessi, Vitra. Jejich práce jsou zastoupeny v řadě světových muzeí. V roce 2004 navrhli kolekci oblečení pro firmu Casa v Sao Paolu a pro brazilskou firmu Melissa z Rio Grande do Sul. Tolik stručný profesní životopis bratrské dvojice, kterou zná celý svět. Vždy solitérní Vybrali jsme několik jejich nejulítlejších židlí a křesel, pro které musíte mít sakra velkou odvahu, abyste si je postavili do obývacího pokoje. Na druhou stranu jejich výjimečná estetika je předurčuje k tomu, aby dominovaly v interiéru a programově poutaly pozornost. Vlastně jsou to malá umělecká díla, která se vyrábějí v malých sériích a jejich cena odpovídá pracnosti a jedinečnosti. Sedět na nich asi příliš dlouho nevydržíte, ale o to v tomto případě přece vůbec nejde. Favela / 2003 Křesílko doslova stlučené z drobných kousků přírodního a nijak neupravovaného dřeva. Název Favela odkazuje k brazilským chudinským čtvrtím, kde si místní obyvatelé stloukají z odřezků a zbytků nábytek. Každý kus tohoto křesílka je ručně vyrobený originál. Corallo / 2004 Drátěné Corallo je jako podmořský korál, jako exotická flóra, která vyrostla z jiného světa. Drátěné křeslo zaujme svou tvarovou košatostí a také použitým materiálem, kterým je lakovaný a svařovaný drát. Spojuje v sobě originální a nepřehlédnutelnou poetiku Campanových s perfektním řemeslným provedením... i to z něj udělalo ikonu. Po židli Vermelha je křeslo Corallo součástí stálé sbírky designu MOMA. Jenette / 2005 Tuhle „smetákovou židli“ uvedli bratři Campanovi na loňském milánském veletrhu. Nejzajímavější je opěrák, který tvoří kolem 900 ohebných proutků z plastu. Sedák je lakovaný (bílá, žlutá, červená, zelená, modrá a černá). Oproti předchozím křeslům je Jenette překvapivě pohodlná, pomáhá tomu i opěradlo, které se vám přizpůsobí. Azul / 1993-1998 Jeden z prvních návrhů, který odstartoval sérii „hand made“ nábytku. Bratři Campanovi toto extravagantní křeslo „smotali“ z celkem 650 metrů speciální šňůry. Jako u předchozích kusů je také Azul ručně vyráběným nábytkem. Více o jejich tvorbě naleznete na www.campanabrothers.com -var- Foto: Edra, archiv

Související články:Světový design V.: Thorsten van EltenSvětový design IV.: Finsko II.Světový design IV.: FinskoSvětový design III: BelgieSvětový design II: FrancieSvětový design I: Skandinávie poprvé