Ve dvou dílech navštívíme veletrh IMM Cologne, jedno ze dvou klíčových míst interiérového designu. Skončil před několika týdny. Každý rok se v lednu na německém IMM v Kolíně nad Rýnem a v dubnu na Salone Internazionale del Mobille v Milánu schází doslova celý svět designu. Novinky, které tady designéři a výrobci představují, pak minimálně na rok určují trendy na světové scéně interiérového designu. Přiblížíme si ty hlavní, které byly k vidění na IMM Cologne 2006.

Letošní kolínský veletrh designu začal 16. ledna 2006. Při zahájení tuto akci charakterizoval výkonný ředitel Koelnmesse Wolfgang Kranz: „Každý, kdo byl v Kolíně nad Rýnem, viděl a zná trendy pro rok 2006". Především německý trh designu je tímto lednovým veletrhem určován, což potvrdil také Dirk-Uwe Klaas, výkonný ředitel Asociace německých výrobců nábytku (VDM): „Tento veletrh znamená pro náš obor velký impuls: každoročně pak nábytkářský průmysl roste o dvě procenta." Abychom si mohli udělat představu o tom, jak kolínský veletrh designu probíhá, konstatujme nejprve několik hlavních ukazatelů a čísel. Během sedmi dnů zde letos vystavovalo celkem 1.333 subjektů (1.290 vystavovatelů a 43 dalších firem) z celkem padesáti zemí. Dá se říci, že tato skupina reprezentuje především kompletní spektrum firem (výrobců i designérů) v nejvyšší kategorii nábytkového designu. Celkový počet návštěvníků, které současné trendy a designérské novinky zajímají, se meziročně zvýšil přibližně o pět procent. „Kolínský veletrh je dnes jedním z nejvlivnějších center designu na světě. Potkávají se tady jak výrobci, tak zájemci o novinky z celého světa, kteří zde hledají především nejnovější trendy, autorské návrhy i podrobné informace o tom, kam svět designu směřuje. Samozřejmě se do toho promítá i celkově pozitivní vývoj evropské ekonomiky," dodává Wolfgang Kranz. Celková návštěvnost letošního ročníku byla kolem 116.000 návštěvníků. Oproti loňskému roku zaznamenali organizátoři mírný nárůst (v loňském roce to bylo 115.872 lidí). Připomeňme jen, že na kolínském výstavišti došlo k několika změnám. Bylo postaveno nové výstavní centrum a severní pavilony byly kompletně rekonstruovány a přestavěny. Podobné změny proběhly také ve východní části kolínského výstaviště. Letos se také výrazně změnila expozice „Ideal houses". Kromě suchých čísel pochopitelného rozvoje kolínského výstaviště jsou z hlediska evropské, ale například i ruské konkurence zajímavé především trendy a nové tendence, které jak vystavovatelé, tak jednotliví designéři v Kolíně letos představili. Podíváme-li se na vybavení domácností, pak dochází k celkovému „zabarvení“. Jednotlivé kusy nábytku jsou čím dál pestřejší a barevnější. Trend používat barvy, nebát se neortodoxních kombinací i extravagantních spojení roste. A jak vyplývá z několika anket a průzkumů, provedených během lednové přehlídky světového designu, nábytek bude čím dál flexibilnější, bude se více přizpůsobovat individuálním trendům a také bude více adaptabilní. Sedací nábytek, především pak sofa a křesla, se ještě víc prodlouží. Důraz se více klade na výraznější solitéry a dominující prvky interiéru. Do kurzu se znovu dostávají lavičky: už to není jen nepohodlný kus stojící někde v zahradě nebo pod stromem ve veřejném parku, ale plnohodnotný kus nábytku. V čalounění sedacího nábytku stále převládají floristické motivy a inspirace secesními a obecně ornamentálními motivy, například z konce 19. století. Připočtěme k tomu jasné inspirace a vlivy televizní kultury a pop artu šedesátých let. Někteří výrobci a jejich designéři tyto zdroje používají možná více, než je zdrávo. -var- Ilustrační foto IMM Cologne 2006