Silnou generaci designérů 21. století dnes tvoří Philippe Starck, Ross Lovegrove, Marc Newson… a řada dalších. A také Ron Arad, který letos opět upoutal. Ron Arad se narodil v roce 1951 v Tel Avivu v rodině malířky a uměleckého fotografa. V letech 1971 - 73 studoval v Jeruzalémě, poté na Architectural Association-School of Architecture v Londýně. Po skončení studií pracoval dva roky v menší londýnské projekční kanceláři. V roce 1981 založil společně s Denisem Grovesem studio One Off zaměřené na nábytek a interiérový design, v roce 1989 pak vlastní společnost Ron Arad Assoaciates. Letos byl vyhlášen Designérem roku v soutěži FX Award, kterou již sedmým rokem organizuje vydavatelství ETP. To vydává řadu specializovaných časopisů, z nichž nejznámější je Blueprint, a také provozuje odborné portály o designu a architektuře. I proto jsme Rona Arada vybrali mezi hvězdy současného designu, o kterých píšeme. Rodák z Tel Avivu, Ron Arad, je jeden z nejzajímavějších autorů současnosti, jak prohlásila porota soutěže. Po celém světě je známý nejen jako designér, pracující pro celou řadu světových firem, ale také jako architekt a pedagog. Navrhuje pro firmy jako Kartell, Vitra, Moroso nebo Swarovski. V Itálii navrhl showroom pro automobilku Maserati, v Tokiu pak obchod Y's. Loni se otevíral hotel Peurto America, který podle Aradova návrhu vznikl v Madridu. Ron Arad rád používá nejnovější technologie, materiály a výrobní postupy… i tento novátorský přístup vedl porotce k ocenění jeho talentu. Architekt izraelského původu žije v Londýně. Vystudoval architekturu, přesto jeho jméno najdete spíš v učebnicích designu a na stránkách nábytkových časopisů. Vždy poutá pozornost především svými originálními návrhy nábytku. Jeho nepřehlédnutelné kovové objekty připomínají spíš sochy než nábytek. Jeho tvorba má ale velmi široký rozptyl: od křesla sestaveného z použitého automobilového sedadla, přes gramofon s reproduktory v betonu, stoly a lampy z dekorativního hliníkového plátu, stočené police z ocelového pásu, křesla z ocelových plechů, houpací židle a pružící sedačky, až po halogenové lampy s rozvětvenými ocelovými rameny nebo paravány. Jeho přístup je založený na nové definici materiálu a nápaditém použití zdánlivě obyčejných a běžných materiálů, jako je železo, ocel, hliník, sklo, beton nebo dřevo. Jednoznačně nejoblíbenějším je pro Rona Arada kov. S ním nakládá sochařsky a tvaruje ho tak, že dosahuje zajímavých povrchových efektů i tvarů. V začátcích kariéry Rona Arada, což spadá do počátku 80. let, zajímalo prosté lešení. Jak, ptáte se? Inspirace obyčejným lešením - trubkami, pletivy a jinými stavebními materiály - se proměnila ve variabilní regály, v minimalistické postele kombinující high-tech. Trubky a práci s nimi využil u svých prvních křesel: Rocking Chair a Rover Chair. Pro Rover Chair byla inspirací stará kožená sedačka z vyřazeného auta Rover 2000. Najednou byl Arad hvězdou. Následoval gramofon Concrete stereo, hliníková Horns Collection a další zajímavé kousky. Ron Arad byl jiný a inspiroval. Nekopíroval a hledal vlastní cesty. Bezesporu nejslavnější prací Rona Arada je Well Tempered Chair, křeslo vytvořené ze čtyř pružných ocelových plátů, sešroubovaných dohromady křídlovými matkami. Že byste to také dovedli? Jistě, dnes ano, ale první byl právě Ron Arad. Jeho křeslo Well Tempered Chair začala vyrábět světoznámá firma Vitra. Sice v malých sériích, ale stále. Ron Arad tím posunul hranice mezi užitým a volným uměním zase o krok blíže.

Dalo by se pokračovat: Aradova tvorba z klasického období je nenapodobitelná. Poznáte ji na první pohled a často je také součástí sbírek světových muzeí designu. Každopádně Aradovy objekty jsou i přes použité netypické materiály funkční. Na první pohled nestabilní křesla jsou, když se do nich usadíte, vcelku pohodlná. V 80. letech Ron Arad začíná spolupracovat s firmami Vitra, Moroso, Kartell a dalšími. Pro italské Moroso navrhuje kolekci Spring. Pro Kartell jde v minimalistickém duchu: skladebný regál z barevných plastů to jen potvrzuje. Samozřejmě patří to k věku: Ron Arad je dnes etablovaná značka, už tolik nešokuje, tvoří více luxusních věcí a v klidnějších formách. Ale křesílka jako Little Albert and Victoria v mnoha barevných provedeních jsou dnes klasikou žijící legendy. Tato křesílka z polyetylenu navrhl Ron Arad pro Moroso. -var- Foto: archiv Kartell, Vitra a další