Dnes je příklon k exotickým vzorům a kulturám v bytovém designu patrný více než kdy jindy. Na začátku stál také rakouský designér Josef Frank. Jeden z určujících tvůrců mezinárodního stylu, který propojil komerční úspěch malosériové výroby s uměleckým zpracováním, skvělým řemeslným provedením a zajímavými materiály, se jako architekt před druhou světovou válkou podílel na výstavbě bytových projektů ve Vídni. Společně s dalšími autory patřil do týmu, který mimo jiné navrhoval domy ve dvacátém vídeňském okrsku. Díky svému židovskému původu musel Josef Frank na začátku 2. světové války uprchnout do Švédska. O pár let později pak ještě dál, do New Yorku, kde pobýval až do roku 1947. Přednášel architekturu, navrhoval a psal. Ve svých teoretických pracích se vždy stavěl proti formalismu a stylotvornému diktátu. „Smyslem moderní architektury musí být mnohem více svobody! Náš dosavadní omyl byl založený na tom, že prostředí okolo nás potřebuje formální jednotu,“ napsal. Tady také leží klíč k mnoha exotickým vlivům, které nechal do své tvorby pronikat. V interiérech podle Josefa Franka zní vybraná hudba, pestré barvy vibrují nejen na dekoračních látkách, ale i na oblečení. Havajské rytmy a horký podvečer se prolínají uprostřed komfortních bytů, které Frank navrhoval. Ačkoliv je jeho tvorba zdánlivě nahodilá, vytvořil jasně zapamatovatelný a dodnes inspirující svébytný styl, který švédský modernismus posunul o výrazný krok dál. Příběh talentovaného designéra by nejspíš zapadl mezi jinými, nebýt okouzlující ženy se stejnou zálibou v dekoru a klasických formách. Jejich osudy se propojily v roce 1933, kdy Josef Frank emigroval do Švédska. Svými návrhy skla, textilních látek, nábytku, ale i celých interiérů Frankova tvorba skvěle ladila se záměry firmy Svenskt Tenn Estrid Ericsonové. Byly to právě květinové vzory a tvarová bohatost, které stály na počátku spolupráce. Podle Frankových návrhů dodnes vyrábí nábytek i ručně potištěné látky. 'Orchidej v zimní krajině' nebo 'skřítek z pohádkového obchodu', jak také Ericsonové říkali, slavnou firmu založila právě před osmdesáti lety. Vybavení interiérů a další dekorace byly úspěšné nejen v Evropě, ale i v USA. "Domov nemůže být naplánován do detailu. Vlastně stačí dát dohromady kousky, které mají jeho obyvatelé rádi," říkal Frank ve shodě s Estrid. Nakonec tak vzniklo originální dílo, které v sobě zahrnuje stovky návrhů sedacího nábytku, ale i lamp, látek, porcelánu až po zdánlivě zbytečné drobnosti. „Každý člověk potřebuje určitou míru sentimentality k tomu, aby se cítil dobře,“ říkal Frank o svých návrzích. Po válce se Frank snažil o nové kontakty s Rakouskem, ale trvalo to do roku 1965, než si na něho jeho rodná země vzpomněla: tehdy, dva roky před smrtí, dostal rakouskou státní cenu za architekturu. Josef Frank byl kosmopolitní modernista, který výrazně ovlivnil nejen švédský design doby modernismu. Působil jako architekt a šéfdesignér firmy Svenskt Tenn, kde vytvořil už na první pohled rozpoznatelný styl založený na dekoru a ornamentu. Frankovy kousky se v malých sériích vyrábějí dodnes: ať už jde o ručně potištěné dekorační látky, sofa nebo taburety. Plné barevné a tvarové imaginace naplňují jeho vizi životního stylu, textilní kolekce ze třicátých let inspirovaná Mannhatanem je dodnes populární. -var- Foto: archiv Svenskt Tenn Více o tvorbě Josefa Franka na: www.svenskttenn.se a na: http://www.scandinaviandesign.com