Čtvrtý průvodce moderním designem míří do Finska, země slavných mobilních telefonů, Alvara Aalta a desítky let trvající tradice. Miska z barveného vrstveného skla, Kaj Frack 1961Podle několika mezinárodních studií je dnešní finský průmysl jedním z nejvíce rozvinutých v celé Evropě: především pak na poli výzkumu a vývoje moderních technologií a jejich aplikace do praxe. Platí to samozřejmě i o designu, který má v této malé severské zemi mnoho let trvající tradici. Podobně jako jsme nedávno v tomto volném seriálu psali o švédském designu, proslaveném především nadnárodním řetězcem IKEA (zde), musíme při návštěvě Finska vybrat jen to nejdůležitější, protože obrovská tradice a všeobecné rozšíření designu jsou zde opravdu velmi silné. Příběh finského designu je i zároveň příběhem jeho úspěchu a mezinárodního uznání. Mýtus finského designu Křeslo Paimio, Aalto 1930-1Mýtus finského designu vznikl především v padesátých letech dvacátého století a jeho kořeny bychom mohli hledat někde v národně romantické řemeslné tradici Arts and Crafts (známé de facto z celé Evropy) druhé poloviny 19. století. Ale tak daleko nemůžeme zacházet. Po druhé světové válce potřebovalo Finsko – ostatně jako všechny malé země – nalézt svou novou národní identitu, obnovit průmysl a začít budovat nové továrny, výzkum a obecně nastartovat ekonomiku. Finská společnost pro řemesla a design se v 50. a 60. letech aktivně zapojila do slavného a tehdejší vývoj určujícího milánského Triennále. A nové hvězdy finského nebe: Wirkkala, Sarpaneva a Franck byly na světě. I po padesáti letech se řada jejich návrhů vyrábí. Dodnes si jich nejen Finové cení a jsou živou součástí národní kultury. Aaltův hlas Nejslavnější finský design – váza Savoy (1936). Autor: Alvar Aalto pro firmu IittalaJeště před nimi to ale byl slavný Alvar Aalto, který ve třicátých letech ve Finsku způsobil doslova designovou revoluci. Letos uplynulo přesně sedmdesát let od vzniku slavné vázy Savoy. Tuto ikonu skandinávského designu navrhl právě Alvar Aalto. I proto vznikl Aalto´s Voice - projekt, který na letošní rok připravila finská firma Iittala, která Aaltovu skandinávskou ikonu vyrábí. Celosvětová kampaň značky Iittala je inspirována originálními a stále aktuálními myšlenkami Alvara Aalta, jednoho z nejvýznamnějších architektů, designérů a myslitelů 20. století. V letošní jubilejní kolekci Iittali byla za hlavní barvu pro vázu Savoy, kterou Aalto navrhl pro světovou výstavu v Paříži 1937, Židle 60 (1932-33). Autor: Alvar Aalto pro firmu Artekvybrána petrolejová modrá. Kromě toho vznikly také další barevné varianty slavné vázy, včetně dvojbarevných. V rámci kampaně Iittala oslovila několik světových designérů, aby tuto ikonu skandinávského designu interpretovali a vytvořili vlastní, zcela nové návrhy. Jednou z nich byla londýnská designérka japonského původu Tomoko Azumi (1966), která tvar Aaltovy vázy přenesla na papír a vytvořila ze dvou navzájem posunutých listů paraván. Další oslovenou byla finská módní návrhářka Hanna Sarén (1966). Ta linku vázy aplikovala na návrh dámské boty. Dále byl ke spolupráci přizván japonský architekt Shigeru Ban a do konce letošního roku svůj pohled na Savoy od Aalta přidá i brazilská dvojice Humberto a Fernando Campanovi. Světová obliba „aaltovky“ přinesla i nové interpretace: pro Iittalu dnes navrhuje například Konstantin Grčič, Antonio Citterio, Alfredo Häberli, Björn Dahlström a řada dalších. Originální tvar vázy Savoy pak najdeme v kolekci Aalto od Iittali aplikovaný na popelník, misku, talíř, ale i formu na led. „Nezapomeňte si hrát,” říkával Alvar Aalto. Letos si s Aaltovou vázou už sedmdesát let hraje celý svět. Od tradice k dnešku Co charakterizuje finský design? Začněme Váza Orchid, Timo Sarpaneva pro firmu Iittala 1954právě u Aalta, jehož vázu „aaltovku“ má v některé z variant doma asi opravdu každý Fin. Každodenní používání, praktičnost, ekonomická logika, využití jednoduchých materiálů a technologií… to všechno jsou v kostce inovativní prvky, kterými je finský design po více než sedmdesát let charakterizován. Sklo, keramika, nábytek, textil a oblečení jsou pak výrobky každodenní spotřeby, kterým se v této skandinávské zemi věnuje nebývalá pozornost. Jmenujme jen namátkou slavnou židli Domus (1946), stolní sadu Kilta (od roku 1957), nábytek Muurame (od roku 1955), textil Marimekko (od roku 1951)… To všechno byla a je více méně minulost. Jaký je dnešek a současná tradice finského designu? To si prozradíme příště.-var- Foto: Virtual Finland / Ministry for Foreign Affairs of Finland, Vitra design Museum

Související články:Světový design III: Belgie Světový design II: FrancieSvětový design I: Skandinávie poprvé