Světový design IV.: Finsko II.

Světový design IV.: Finsko II.

Podruhé v průvodci moderním designem míříme do Finska. Tato země s mnohaletou tradicí designu si to právem zaslouží.V minulém...

Mobilní telefon Nokia 5210 (2001). Autor: Jarmo Lehtonen pro firmu NokiaPodruhé v průvodci moderním designem míříme do Finska. Tato země s mnohaletou tradicí designu si to právem zaslouží.

V minulém článku jsme popsali, jak vznikl v padesátých a šedesátých letech minulého století mýtus finského designu. Jak poválečný průmysl navázal na silnou tradici funkcionalismu a masové produkce třicátých let a jak se Alvar Aalto stal doslova národní ikonou (zde). Ale současnost je jiná a myslet si, že tradice a mýty minulých století v době globální vesnice někoho spasí, je nemyslitelné.

Connecting people
Pokud jsou dnes Finsko a design užitých předmětů známé po Židle Siro (2001). Autor: Jouko Järvisalo pro firmu Mobel Original Designcelém světě, pak je to především díky značce Nokia, přednímu světovému výrobci telekomunikačních zařízení, především mobilních telefonů. Centrála sídlí ve finském městě Espoo a samotná firma byla založena už v roce 1865. Příběh podobný úspěchu IKEA začal Fredrik Idestam ve městě Nokia nedaleko Tampere, kde založil papírnu. Později začala vyrábět také gumárenské výrobky a po druhé světové válce rozšířila svou výrobu o telefonní a telegrafní kabely. V sedmdesátých letech minulého století pronikla i na trhy telekomunikační elektroniky a především do oblasti mobilních telefonů. A tak mýtus finského designu pokračuje, aniž by si to milióny uživatelů jeho produktů příliš uvědomovaly. Navíc je sporné, zda dnes mluvit o Nokii jako o finské značce, když výrobní továrny najdeme doslova všude po světě. Severská exotika se v globálním světě poněkud rozpouští. Z finského designu se v posledních desetiletích stal především koncept. Se silnou historií, originálním stylingem a vysoce kvalitním technickým zpracováním. V šedesátých Čajová souprava EgO cup (1998). Autor: Stefan Lindfors pro firmu Arabiaa sedmdesátých letech to byl skvělý vývozní artikl a firmy jako Artek, Arabia, Iittala a Marimekko exportovaly do celého světa.

Nová doba pro design
Osmdesátá léta vystřídala celosvětová recese let devadesátých a firmy se musely více specializovat, více pozornosti věnovat designu, provedení a vlastnímu vývoji. A to byla (a dosud je) kromě Nokie doba značek Suunto, Slavný květinový dekor pro Marimekko, tentokrát na polštáři Fatboy / archiv FatboyMetsopaper (Valmet), Ponsse a Polar, jejichž reputace je dnes celosvětová. A přicházejí noví designéři, které spíše než Finy bychom měli nazývat jen designéry… Pracují po celém světě, pro nadnárodní značky, pro které původ nehraje žádnou roli. Ale tradice finského designu pokračuje dál. Tradiční vzory Marimekko najdeme na celé řadě výrobků (například na sedacím pytli Fatboy, který pro ilustraci představujeme). Mezi finské designéry, o kterých je slyšet, patří například Ritva Falla, která navrhovala také pro IKEA.

Výběr z finské ligy
Nepřehlédnutelná je módní značka Andiata (http://www.andiata.fi/), která se prodává nejen v rodném Finsku. Nebo malá rodinná módní firma IvanaHelsinki (http://www.ivanahelsinki.com): představuje jednu z nejlepších současných oděvních značek finského designu.

Plastová dětská stolička Puppy. Autor: Eero Aarnio pro firmu MagisA produktový design? Vybrali jsme autora střední generace, který má už velmi slušné renomé ve světě - designéra Eera Aarnia (*1932). Ten studoval Institute of Industrial Arts v Helsinkách, vlastní kancelář otevřel v roce 1962, kdy se začal věnovat interiérovému a průmyslovému designu. Mezi jeho první návrhy, které mu vynesly světovou proslulost, patří Ball Chair z roku 1963. Dnes patří jeho plastové sedací nábytky mezi ikony světového designu: po křesle Ball (1963) následovaly Pastil (1968) a Bubble (1968). V jejich tvaru i provedení se odráží pop kultura a duch doby sedmdesátých let. Eero Aarnio byl, a stále je, jedním z průkopníků využití plastů v oblasti průmyslového designu. Použití plastů umožňuje designérovi vytvořit v podstatě jakýkoliv tvar a Židle Ball (1963). Autor: Eero Aarnio pro firmu Askobarvu; dává možnost navrhovat objekty oscilující mezi perfektní funkčností a zábavou. A samozřejmě na závěr nezapomeňme na slavnou firmu Iittala: stále přichází s novými kolekcemi a nápady… letos při příležitosti Aaltových narozenin s novou kolekcí Aalto´s Voice. Ale o tom už jsme psali: kruh se uzavírá.

-var-
Reprofoto: Virtual Finland / Ministry for Foreign Affairs of Finland

Související články:
Světový design IV.: Finsko
Světový design III: Belgie
Světový design II: Francie
Světový design I: Skandinávie poprvé

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Interiéry
  • Autor:
  • Vydáno:

Může vás zajímat

receptysaláttestoviny

Doporučujeme

Hledáte spolehlivou firmu na sádrokartony?

Zadejte si poptávku v kategoriích: sádrokartony,design.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Designové úpravy , Sádrokartony, podlahy, izolace, zednické práce, zhotovení omítek, štuků, vymalování, obklady, sádrokartony.