V dalším dílu našeho letního seriálu navštívíme Belgii a dáme vám několik tipů, co nepřehlédnout v oblasti designu v této zemi. Přehlídka belgického designu nazvaná Interieur se koná každé dva roky, rozsahem není velká, přesto od roku 1968, kdy vznikla, stále přitahuje. Loni v říjnu se konala už po devatenácté v belgickém Kortrijku. A jaký je současný design v této malé zemi? Co zajímavé zde vzniká a co by nemělo uniknout vaší pozornosti? Začneme zajímavostí, o které většina lidí netuší a která spojuje Českou republiku s Belgií. Tím je jeden z nejfrekventovanějších automobilů současnosti – Škoda Octavia. Pro automobilku Škoda ji navrhl belgický designér Dirk van Braeckel (1958). Dnes už pro Škodovku nepracuje, ale působí u další koncernové značky VW - britského Bentleye jako designér. Mezi další ukázky současného designu z Belgie také patří svítidla firmy Modular, která se specializuje především na technické osvětlení. Jejich hlavním krédem je kreativita: i proto jsou světla od Modularu uznávaná, a to nejen díky preciznímu hi-tech zpracování. Za zmínku stojí i svítidla řady Nomad (k prohlédnutí na http://www.supermodular.com). A do třetice všeho designového. Třetí zajímavou ukázkou současného belgického designu je asi nejznámější belgická značka Quinze & Milan (http://www.quinzeandmilan.tv). Vede ji Arne Quinze (1971), art director a také velký šoumen. Začínal v patnácti letech u graffiti a streetové kultury. Byl nekompromisní a kreativní, a to mu zůstalo. Parta a dnes také úspěšné studio, které založil, se nezabývá jen průmyslovým designem a nábytkem. Sami sebe označují za platformu. Za značku mnoha tváří, nepředvídatelných a překvapivých nápadů. Za tvůrce atmosféry. Arne navrhuje minimalistický nábytek: od sofa přes křesla až po koncepty celých budov. Vytvářejí instalace, grafiku, architekturu, mobilní telefony. Označení ‘produktový design‘ je jen začátek jejich pohledu. „Mám rád pravidla. Protože, když je znám, vím, jak je překračovat,” říká lehce ironicky Arne Quinze. Jsou pro něho důležití lidé kolem něho. „Zajímají mě kreativní lidé, protože ve světě pěti miliard lidí je potřeba pečlivě vybírat, s kým se spojíte ke společné práci,” dodává. V podání značky Quinze & Milan forma sleduje jejich originální myšlení. Když se podíváme na jejich tvorbu v Antverpách, Hongkongu, Dallasu nebo Sydney, mizejí nejen geografické hranice. Tihle designoví kovbojové jdou napříč žánry současné popkultury. Společně s architekty z OMA pracovali na divadle Charlese a Dee Wylyových v Dallasu. Podíleli se i na extravagantní Casa da Musica v Porto (také od OMA). Rem Koolhaas použil nábytek QM ve věhlasné knihovně v Seattlu. A na základě toho v Antverpách navrhli hodinový hotel s 51 pokoji. „Naše filosofie pramení ze tří velmi jednoduchých slov: 'Nikdy neříkej nikdy',” doplňuje Arne. O tom, z čeho vycházejí a co je inspiruje, dobře vypovídá jejich obdiv k Robbiemu Williamsovi. „Máme rádi jeho energii a spontánnost. Je to profík, který vytváří svůj vlastní superdemax.” Zapomenout bychom neměli ani na belgickou značku Juventa, která je na trhu už dvacet let. Minimalistický design nábytku především ze dřeva navrhuje například Peter Van Riet. A pokud dáváte přednost nadčasovému modernismu, z belgických vod doporučujeme například psací stůl od belgického designéra Julese Wabbese (1919-1974) z roku 1955. Už se nevyrábí, takže jeho cena stoupá, nyní ho seženete v aukcích za 8.500 – 9.000 USD. Doporučujeme například aukce na http://www.wright20.com. -var- Foto: archiv výstavy Observeur du Design / Praha 2005; studio Quinze & Milan Příště: Německo