Za několik dní začne v německém Vitra Design Muzeu zajímavá výstava. To je důvod představit tvorbu slavného designéra Jeana Prouvého.

Jeden ze slavných průkopníků moderního designu nábytku a architektury Jean Prouvé (1901 - 1984) začínal jako kovář. Dnes je považovaný za jednoho z nejdůležitějších průkopníků masové výroby nábytku, prefabrikace architektonických prvků a industrializace stavebnictví. Jean Prouvé chtěl ve své tvorbě sjednotit funkční hledisko, použitý materiál a finanční stránku výroby s komplexními požadavky na masovou výrobu. Výsledky jeho práce jsou esteticky zdařilé, nadčasové a dodnes okouzlující. Německé Vitra Design Museum nyní připravilo velkou putovní výstavu věnovanou jeho úspěchům na poli designu nábytku a architektury: Prouvé – Poetika technického objektu. Pojďme se s tvorbou tohoto velikána světového designu seznámit podrobněji.

Nábytek Jeana Prouvého Přiblížíme si některé z celé řady designových kousků Prouvého, které dodnes okouzlují. Dnes již klasickým kusem nábytku v historii designu je židle Standard z roku 1934. Za její základ použil masivní ocel, ale opěrka zad a sedák, které přicházejí do přímého kontaktu se sedícím člověkem, byly vytvořeny z tvarované překližky. Tato robustní židle je vhodná jak pro použití doma, tak pro sezení v kavárnách a restauracích. Jedním z raných mistrovských děl Prouvého je křeslo Cité, které bylo vytvořeno pro soutěž na zařízení kolejí univerzitního městečka v Nancy. Design, se svým charakteristickým rámem vyrobeným z lakované oceli, dodnes neztratil nic ze své svěžesti. Pohodlný organicky tvarovaný rám z trubkové oceli má textilní popruh - nyní se vyrábí také v kožené variantě. Opěrka a sedák jsou spojeny do jednoho celku a široké kožené popruhy slouží zároveň jako područky. Dodejme, že sám Jean Prouvé používal několik židlí Cité v obývacím pokoji svého domu v Nancy. Na začátku čtyřicátých let se tento francouzský designér stále více zaměřoval na používání dřeva. Důvodem byl i válečný nedostatek kovu. Prouvé proto svůj formální styl, který vyvinul při práci s kovem, převedl do dřevěných prvků. Do tohoto období patří kávový stolek Guéridon Bas z roku 1944 s těžkou deskou na třech nohách vyrobených z masivního dřeva. Jednotlivé prvky jsou spojeny ocelovými pásy. Stolek se vyráběl do začátku padesátých let a při jeho výrobě byly používány různé typy dřeva. Dnešní reedice se vyrábí z masivního dubu, a to buď nalakovaná bezbarvým lakem, nebo mořená ve stylu jedné z dřívějších verzí vyráběných z tropického dřeva.

Jean Prouvé dobře věděl, jak zkombinovat kreativitu a podnikání s etickou stránkou věci. Ve své tvorbě převážně kombinoval ruční práci s průmyslovou výrobou, design s architekturou a nebál se zacházet dál a hledat nové cesty, metody a postupy. Ať už coby jako známý umělec éry art deco, majitel výrobní továrny nebo konstruktér nábytku a architekt, jeho tvorba je inspirující a dodnes živá. Vždy hledal logické odpovědi a řešení na tolik požadovanou funkčnost. A právě to je jakousi signaturou a neomylnou charakteristikou všech Prouvého návrhů.

„Dnes je Prouvé ceněn jako jeden z nejinovativnějších architektů a designérů 20. století. Díky svým technickým znalostem výroby, díky konstantnímu a od své práce neoddělitelnému vývoji, neustálé práci na zprvu malých domcích až k obrovským průmyslovým halám, multifunkčním fasádovým systémům, ale i nábytkovým solitérům,“ říkají organizátoři výstavy, která za několik týdnů začne v Německu a následně se přesune do dalších výstavních síní. Důsledkem Prouvého neutuchajícího nadšení pro technologie, spojené s vynalézavostí při tvorbě architektonických konstrukcí, je jejich jednoduchost a funkčnost: dodnes uznávané principy. Výstava Koncepčně se výstava, mapující Prouvého architektonickou a nábytkářskou tvorbu z let 1924 - 1970, nese v kontextu jeho vlastních myšlenek. Kurátor výstavy profesor Bruno Reichlin se tak striktně drží Prouvého slavných přednášek z pařížské CNAM (Conservatoire National des Art set Metiers), kde přednášel v letech 1957 - 1970.

Stěžejní a nejzajímavější Prouvého návrhy nábytku jsou vystaveny spolu s originálním pojetím architektonických prvků (rekonstrukce „Maison de Sinistrés“), řadou architektonických modelů, fotografií a originálních kreseb a náčrtů staveb a nábytku.

Většina představených exponátů je vlastnictvím Vitra Design Musea, některé byly laskavě zapůjčeny, a k výstavě tak nemalou měrou přispěli pařížští galeristé Philippe Jousse a Patrick Seguin, spolu s Départementales de Meurthe et Moselle v Nancy a samozřejmě s přispěním a velkou podporou Prouvého rodiny. Obsáhlý katalog k výstavě připravila Catherine Dumont d’Ayot. Výstava Jean Prouvé- Poetika technického objektu Vitra Design Museum, Weil am Rhein Termín konání: od 23. září 2006 do 28. ledna 2007 Otevřeno: pondělí – sobota 10:00 – 18:00, středa 10:00 – 20:00 Komentované prohlídky k výstavě: sobota a neděle 11:00 Vstupné: 7,50 EUR / 6,00 EUR Více informací o výstavě a muzeu: www.design-museum.com-var- S použitím podkladů VitraRepro: Vitra