V šedesátých letech na poli designu proběhla malá revoluce. Nové technologie a spousta nápadů... Zlatá šedesátá léta byla jen zdánlivě bezstarostná doba. Válčilo se ve Vietnamu a po Evropě se šířily studentské nepokoje. Obrovský technologický pokrok, lety do vesmíru, nové materiály a nebývalý rozvoj plastů a umělých hmot přinesly do designu celou řadu nových myšlenek. Výrobky z padesátých let často ve stylu retro velmi rychle nahradily organicky tvarované sputniky, anatomická křesla a masová výroba elektrospotřebičů. V šedesátých letech naplno začal průmysl designu. V tomto a následujícím článku se do „design sixties“ podíváme podrobněji. Design šedesátých let byl érou plastů. V jednu chvíli se dokonce zdálo, že plasty vytlačí všechny ostatní materiály a dřevu nebo sklu je definitivně odzvoněno. Stříbrná, bílá, červená a hladce tvarované kosmické tvary vládly celému novému stylu. V umění to byl warholovský pop-art, v denním životě pak konzumní životní styl… A to nejen v USA, ale i na starém kontinentu. Šedesátá léta dala vyrůst také dodnes platným mýtům a „velkým“ značkám, které design definovaly a do jisté míry definují dodnes. Kde to všude začalo? Těch míst bylo několik: Německo, Itálie a zapomenout nemůžeme na skandinávské země. Značky jako Olivetti, Zanotta, Kartell, Asko, IBM nebo Vitra výrazně změnily vnímání designu mezi širokou veřejností. Ale byla to především Itálie, která se v té době stala Mekkou designu. Tady se vedly dlouhé debaty o celkovém poslání designu. Na milánské Polytechnice vyrůstaly desítky budoucích hvězd světové scény. A pokud dnes otevřeme jakoukoliv příručku dějin světového designu nebo jdeme na výstavu, mají „italská šedesátá“ vždy největší prostor. Spojením italských designérů a výrobců byly v tomto období pověstné firmy vyrábějící nábytek (Cassina, Kartell, Poltronova), svítidla (Flos, Artemide, Arteluce), elektroniku a kancelářskou techniku (Brionvega, Olivetti), vytvořily s designéry jako Joe Colombo, Achille Castiglioni, Vico Magistretti, Mario Bellini, Richard Sapper a Marco Zanuso tandemy, jež se v šedesátých letech zbytek světa marně snažil dotáhnout, popisuje toto slavné období teoretik designu Zdeno Kolesár. A právě díky velkému rozvoji plastů se v té době také objevují první celoplastové židle, ale i stoly a stolky. Na jednu stranu zcela demokratické materiály, na druhou pak vynikající design, který v mnoha případech firmy vyrábějí dodnes. Pro znalce filmu a designu doporučujeme například Mechanický pomeranč od Stanleyho Kubricka, kde se to tehdejším designem jen hemží. Od židlí přes stylově kosmicky vybroušené interiéry až po nezaměnitelný grafický výraz. Dokončení příště -var- Foto: Brionvega a archiv