Design v hotelu hraje klíčovou roli. Chceme přece bydlet tam, kde se nám líbí a cítíme se dobře. Design hotelů v České republice sice několik najdeme, ale jde o velmi specifickou oblast interiérového designu. U nás se jí věnuje jen poměrně málo architektů a designérů. Vybrali jsme proto jednoho z velmi úspěšných a ve světě respektovaných autorů, kteří se tímto navrhováním zabývají. Více než čtyřicet let patří newyorský podnikatel Ian Schrager, výkonný ředitel Ian Schrager Company, k mezinárodně uznávaným odborníkům na přípravu hotelových konceptů. Vyniká hlavně v tom, jak namixovat správný koktejl designu, architektury a pohodlného ubytování. I když se v posledních letech jeho kancelář pustila i do luxusních rezidenčních projektů v New Yorku, je to především věhlas z americké hotelové branže, který jeho práci předchází. Správný koktejl designu Jeho cit pro moderní životní styl, schopnost vyjádřit designem a správnými ingrediencemi unikátnost a nepřehlédnutelnost hotelových, ale i jiných interiérů ho proslavily nejen na americkém kontinentě. „Hotel je divadlo, kde se odehrává drama moderních emocí, a lobby jsou místa, kde probíhá nový druh společenského života a kontaktů,“ říká Ian Schrager. V souvislosti se svými inovativními hotelovými koncepty hovoří o „městských letoviscích“ nebo „městských lázních“. Pojďme se ponořit do tohoto divadelního bazénu, plného vzrušujícího třpytu, iluzí a designu. Všechno se točí okolo pocitů. Na začátku Ian Schrager společně se svým obchodním partnerem Stevem Rubellem založili Studio 54. Zlomový byl rok 1984, kdy otevřeli první z hotelů Morgans: na svět tak přišel koncept boutique hotelů. První hotel byl na Madison Avenue v New York City. Okamžitě měl úspěch a v hotelové branži znamenal převrat. Boutique hotel se podle Iana Schragera vyznačoval osobním přístupem personálu k hostovi, nadčasovou elegancí vnitřních prostor a velkým důrazem na vnitřní vybavení a jeho celkovou koncepci. Boutique koncept byl s velkým úspěchem znovu zopakován v hotelu Royalton v New Yorku. Šlo o první zařízení, které navrhoval slavný designér a provokatér Philippe Starck. Umění & design Skupina Morgans Hotel poté otevírala další hotely: Delano a The Shore Club na Miami Beach. Oba navrhoval další slavný britský architekt David Chipperfield a krajinné úpravy u druhého ze jmenovaných hotelů byly inspirované obrazy Henryho Matisseho. Úspěch boutique hotelů je založen na detailu, na schopnosti vytvořit jedinečnou atmosféru, často inspirovanou uměleckým dílem: filmem, slavným výtvarným dílem nebo krajinou. Art deco Oblíbený styl art deco se často používá nejen v lobby, ale Schrager s Chipperfieldem ho s úspěchem aplikovali také na labyrint zahrad. Mají své tajemství a naplňují další z Schragerových metod - „vnitřní verzus vnější“ pokoje. To je onen divadelní princip diváka a herce. Toho, kdo se předvádí, a toho, kdo naopak pozoruje. Do Los Angeles dorazila skupina Morgans v roce 1996, když zde otevřela hotel Mondrian, situovaný na světoznámém Sunset Boulevard. V tomto případě se balancuje na hraně zábavy a spirituality, mezi jednoduchostí a fantaskní realitou. Hotel perfektně podchytil esenci kalifornského lifestylu: magický, okouzlující, lehce glamour a vzrušující. Práce architekta a designéra se pak přesouvá do roviny téměř scénografické: host je vržený do vizuálně nabitého prostoru, má právě onen „boutique“ pocit. Je středem světa a zároveň chráněn před okolím. Je v exkluzivním prostředí designu, umění a vybrané gastronomie. Nejnovějším projektem Iana Schragera je 40 Bond. Ten právě nyní v New Yorku navrhuje se slavnou švýcarskou dvojicí architektů Herzog & de Meuron. Stavba, která radikálním způsobem mění původní železobetonový dům ve čtvrti Noho, má být dokončena v těchto dnech. Půjde o multifunkční dům, do něhož Ian Schrager navrhl luxusní apartmány v „novém žánru městského bydlení“. Luxusní dům v centru NYC bude svým obyvatelům mimo jiné poskytovat služby pětihvězdičkového hotelu. 40 Bond je první rezidenční stavbou dvojice Herzog & de Meuron v USA. „Používáme známé formy a materiály novým způsobem. Chceme, aby výrazně působily na návštěvníka,“ komentuje Jacques Herzog. Vizuální dobrodružství v té nejvyšší kategorii pokračuje. -var- Foto: Ian Schrager Company