Ohlédnutí za Designblokem I.

Ohlédnutí za Designblokem I.

Před pár dny skončila největší česká přehlídka designu. Vybrali jsme pro vás to nej, co bylo k vidění, abyste také trochu okusili...

Začneme trochu historicky, nicméně hlavním důvodem je fakt, že výstavu věnovanou mistrům moderního designu, máte stále ještě možnost vidět v Praze. Eames by Vitra byla zahájena během Designbloku a představuje nábytek navržený manželskou dvojicí Charlesem a Ray Eamesovými, který ani po několika desetiletích od jeho vzniku neztratil nic ze svého významu a nadčasovosti.

Protéza z ohýbané překližky pro začátek

Charles (1907 – 1978) a Ray (1912 – 1988) Eamesovi patří mezi nejvýznamnější architekty a designéry minulého století. Stáli u kolébky využití plastů v nábytkářství, které odstartovalo po druhé světové válce organický bruselský styl, vneslo do interiéru výraznou barevnost plastických hmot a odlehčilo nábytek dosud nevídaným způsobem. Eamesovy začátky jsou spojeny s finskými architekty - otcem a synem Saarinenovými. U otce Eliela studoval Charles na Cranbrook Academy v Michiganu, syn Eero, později též světový designér, byl jeho spolužák. Zde se také sešel s Ray, svojí budoucí ženou, která přišla z New Yorku, kde se věnovala tvarování překližky a lamely pro sochařské účely. Na počátku jejich společné práce byla protéza z ohýbané překližky pro transport raněných námořníků a vojáků II. světové války, připomínající organickou plastiku.

Během II. světové války spolupracovali Charles a Eero na vývoji odlehčeného vybavení interiérů válečných lodí a letadel z ohýbané překližky. Odtud byl jenom krok k aplikaci tohoto materiálu v nábytkářství a ke vzniku židle z ohýbané překližky pro soutěž
v organickém designu, vypsanou u příležitosti výstavy Home Furnishings v roce 1940 v New Yorku (židle „Lounge Chair“ s variantami a sestavovací kancelářský nábytek).

Sklolaminát jako pokračování

Na ohýbání dřeva navázalo tvarování nového materiálu – sklolaminátu, který otevřel celou řadu nových možností – trojrozměrné formování, výraznou barevnost, lehkost.
Výroba kompaktního výlisku se spojeným sedákem, opěrákem a područkami umožnila použití různých forem drátěného podnoží, a splňovala tak nároky průmyslové produkce. Eamesovi však v experimentech pokračovali dál. Propagátorem a prodejcem nábytku a produktů Eamesových se stal Herman Miller, později německý výrobce kancelářského nábytku Vitra ve Weilu nad Rýnem. Všestranné zaměření dvojice architektů vedle nábytku a architektury pokrývalo řadu dalších činností (nábytek pro děti, dětské hračky, stolový a úložný nábytek doplňující typy sedacího). Fascinace filmem a jeho možnostmi komunikace vyústila již v 50. letech v sérii naučných i propagačních filmů připomínajících systém laterny magiky. Ray se mimo jiné zabývala grafickým designem a otázkami barev a dezénu povrchových úprav interiérových a nábytkových artefaktů.

Nábytkové ikony

Ikonou plastového nábytku se stal chaiselongue „La chaise“ navržený již v roce 1948
na základě inspirace aktem „Floating Figure“ od sochaře Gastona Lachaise, realizovaný Vitrou teprve v roce 1991. Podobnou ikonou je křeslo s podnožkou „Lounge Chair“ z roku 1956 nebo hliníkové křeslo na otočném podnoží z roku 1958, které by letos mohlo oslavit zlatou svatbu.

Eamesovi již dávno patří do galerie klasiků moderního nábytku, který posunuli o výrazný krok správným směrem.

Prohlédněte si výstavu Eames by Vitra. Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 17. listopadu 2, Praha 1. Výstava potrvá do 2. listopadu 2008.

 -var-
S použitím podkladů Vitra
Foto: Vitra a UPM

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Interiéry
  • Autor:
  • Vydáno:

Může vás zajímat

zdraví

Doporučujeme

Hledáte šikovného truhláře?

Zadejte si poptávku v kategoriích: truhlářství a stolařství,design.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Kuchyňská linka BÍLÁ LESK, Schodiště a kuchyňská linka, Dřevěný obklad rodinného domu.