Čajový ceremoniál, který v japonské kultuře hraje důležitou roli, se v moderní době plné shonu a nejmodernějších technologií znovu dostává ke slovu. Od devadesátých let minulého století se japonští architekti a designéři znovu vracejí k tradičním zadáním, mezi něž patří i čajové místnosti chashitsu. Vytvářejí moderní meditativní prostory a kromě tradičního dřeva a papíru používají i moderní materiály, jako je právě hliník nebo plasty, sklo či beton.

Letecký hangár nebo skleník... V horské prefektuře Yamagata, kde architekt a interiérový designér Toshihiko Suzuki pracuje a žije, si před několika lety navrhl vlastní ateliér. A protože mezi jeho oblíbené materiály patří hliník, jde o jednoduchou polokouli z plechu. Stavba, připomínající letecký hangár nebo zahradníkův skleník, v sobě kromě vlastního ateliéru skrývá také čajovou místnost se dvěma tatami. Toshihiko Suzuki, který ji navrhl, se specializuje na produktový a interiérový design a navrhování nábytku. Narodil se v roce 1958 v Tokiu, vystudoval architekturu na Kogakuin University, vlastní ateliér OPA založil v roce 1990. Suzuki je uznávaný japonský architekt a profesor na Tohoku University; má rád minimalismus a jeho stavba to potvrzuje. Uvnitř polokoule ateliéru je jednoduchá kostka, tedy čajová místnost. Její jednoduchá hranatá hmota kontrastuje s oblými hliníkovými trubkami, ze kterých Suzuki navrhl celý ateliér.

„Při této stavbě bylo mým hlavním záměrem využít rafinované hry světla uvnitř a zvenku ateliéru. Chtěl jsem si hrát se změnami vnitřní a vnější atmosféry, které se navzájem ovlivňují,“ popisuje svůj první záměr Suzuki. „A pak jsem také chtěl, aby zmizel vnější prostor a aby se rozostřily jeho kontury, když sedíte uvnitř čajové místnosti,“ dodává architekt. Tradiční čajové obřady v tomto současném pojetí nabývají nových rozměrů a souvislostí, protože Suzukiho ateliér a světla uvnitř něj jsou plně řízena počítačem. Ten reguluje intenzitu osvětlení v závislosti na denní a noční době a vytváří předem naprogramované atmosféry. Světlovody v konstrukci ateliéru pak dovnitř přivádějí denní světlo. Atmosféra technické stavby proniká do celého interiéru, protože Suzuki nechal hliníkové panely tak, jak jsou. Pouze je doplňují tradiční papírové panely, které tlumí světlo v čajové kostce. Vedle ateliéru profesor Suzuki umístil tradiční hliníkový karavan Airstream z šedesátých let, který si nechal přivézt z USA. V něm je umístěna kuchyně a další zázemí pro chod ateliéru a čajové místnosti.

-var- Foto: archiv Toshihika Suzukiho