Sklářství mělo v portugalském průmyslu vždycky velkou tradici. Jedním z těch, kteří moderní portugalský design posunuli za hranice země, je Marco Sousa Santos, dnes asi nejvýznamnější současný portugalský designér. Marco Sousa Santos stál u založení bienále Experimenta Design v Lisabonu a tamějšího studia Proto Design, sehrál v posledním desetiletí důležitou roli v rozvoji designu ve své zemi. Vedle nábytku a instalací výstav se designér věnuje interiérovým doplňkům ze skla a porcelánu velmi čistých senzuálních tvarů (např. pro firmy Atlantis a Sátira).

Design pro každého

Marco Sousa Santos se narodil 17. října 1962 a vystudoval obor produktový design na Vysoké umělecké škole v Lisabonu (studia ukončil v roce 1991). Hned po zakončení studií založil a deset let vedl přehlídku Experimenta Design, ve stejné době také zakládá vlastní studio Proto Design, které ve funkci uměleckého ředitele deset let vedl. Tady vznikla například série polypropylenových svítidel nazvaná Ultra Luz nebo keramická svítidla Terra, skleněný set Sweet Revolution a další. Jednoduché formy, minimalistické pojetí a někdy až laboratorní výraz jeho návrhů jdou ruku v ruce s jeho záměrem „designu pro každého“. Demokratického, dostupného, spotřebního zboží, které je kvalitně navržené, dobře slouží a na němž se můžete – jako v případě sklenic nebo porcelánu – dobře najíst nebo si vypít sklenici vína.

I za hranicemi rodné země

Marco Sousa Santos si po odchodu z Proto Designu založil v roce 2002 vlastní studio a naplno se vrhl do návrhů skla a porcelánu. Jeho lustr White blood je tak trochu děsivým spletencem skleněných trubic, naplněného dráty.

Každopádně dnes jsou jeho návrhy mezi odborníky známé i za hranicemi rodného Portugalska a Sausa, který mimo jiné přednáší po celém světě, navrhuje i pro zahraniční firmy. Když navštívil před dvěma lety Prahu, popisoval v podstatě malou zemi, kde design nehraje žádnou velkou roli, jako je tomu například v Itálii. V roce 2007 tady byl představit svoji novou kolekci ručně foukaného skla - elegantní servis Float. „Nabídku jsem rád přijal, protože mi přišla zajímavá paralela české a portugalské tradice výroby skla, o níž u vás málokdo ví, a která se tak poprvé dostává do konkrétního tvůrčího dialogu.“ Skleničky popisuje jako „těla plující v moři, v jehož klidné hladině se odrážejí“.

-var-Foto: Studio Marco Sousa Santos Prohlédněte si jeho portfolio na www.marcosousasantos.com