Pojďme to vzít pěkně popořádku: proč je designová židle od Philippa Starcka tak drahá? Vlastně to není dobrý příklad, protože zrovna Starck je mistrem demokratického designu a některou z jeho plastových židlí si koupíte za 5.000, možná 7.000 korun. Což není zas tak moc, protože ve světě opravdového designu najdeme třeba židlí za 1.000 EUR opravdu hodně. Proč jsou vlastně tyhle výrobky tak drahé? Tady jsou hlavní důvody, proč tomu tak je.

Důvod první: Obvykle jde o originály, jejichž vývoj trval několik let. Použité materiály (třeba výplně sedacích částí) mohou být prototypy, které se u daného výrobku začaly vyrábět vůbec poprvé. Tak třeba nesmrtelná židle pantonka (přečtěte si o ní článek na Tvujdum.cz zde) byla první monobloková židle ze vstřikovaného plastu. Dneska už je tato technologie běžně dostupná, i proto cena takto vyráběných židlí rapidně klesla.

Důvod druhý: Extravagantní nebo netradiční tvar nebo použití materiálů osloví velmi malou cílovou skupinu. Proto je pak cena za kus vyšší než u mnoha set tisícových sérií, které zaplaví zeměkouli. Nabízí se srovnání mezi hovězím gulášem se šesti knedlíky a třeba specialitou připravenou michelinovským šéfkuchařem. Obojí je jídlo, ale všichni víme, že rozdíl mezi nimi bude.

Důvod třetí: Protože v Čechách de facto nábytkářský průmysl na evropské i světové úrovni dávno zanikl, dováží se kvalitní design buď ze Skandinávie, nebo Itálie. Doprava je tedy dalším z podstatných prvků, které tvoří výslednou cenu produktu.

Důvod čtvrtý: Atesty a certifikáty často znamenají použití speciálních materiálů, především se to týká hořlavosti u hotelového nebo kancelářského nábytku. U dětského nábytku jde pak o odolnost vůči dětským zoubkům, použití speciálních netoxických laků atd. Například u sofa určeného pro hotel zapomeňte na klasický molitan, kterým se plní některé běžné gauče.

Důvod pátý: Speciální konstrukce: u sedacího nábytku klíčová věc. To, co je uvnitř, většinou nevidíte, takže konstrukce vašeho křesla se může lišit opět v závislosti na značce a typu vnitřního provedení.

Důvod šestý: Platíte značku: jako ostatně u všeho, je potřeba rozlišit, co je značkové a proč. Řeč je o kvalitě materiálů, ale třeba i záruce. Nejdražší značky vám dnes dají deset, ale třeba i dvacet let záruku. U židle za osm set korun nemůžete předpokládat, že někdo ponese riziko vady příštích deset let.

Důvod sedmý: Platíte za jméno designéra a výjimečnost produktu. Je třeba si uvědomit, že u kvalitního designu si tak kupujete tradici, příběh a především originalitu.

Důvod osmý: Snob-appeal: existují výrobci, kteří záměrně vyrábějí předražené zboží. Věřte, že pro takové produkty se vždy najde kupec, který rád svým přátelům ukáže pohovku za půl milionu korun. Co je drahé, se pak pojí se synonymem špičkové. Jistý snobismus k designu vždy patřil a bude patřit.

Ale nejspíš to bude kombinace všech výše uvedených charakteristik, která může vaše vysněné křeslo posunout do roviny nedostupných přání.

Takže, než vztekle prásknete do klávesnice svého počítače, uvědomte si, že židle s cenou pod 10.000 korun je spíš průměrná. Na pohovce za 25.000 korun si asi posedíte večer u televize, ale s designovým kouskem nebude mít nic společného. A tak bychom mohli pokračovat. Prostě kvalitní design – a to nejen ten nábytkový, na který jsme se zaměřili – vždy byl, je a bude drahý.

-var- Foto: www.profimedia.cz