Opět jsme navštívili milánský veletrh, letos již potřetí na novém výstavišti ve Rho. Úvodem je třeba zmínit, že ve světě designu a nábytku není dnes na starém kontinentu asi důležitější přehlídka. I když v posledních letech sílí hlasy hovořící o tom, že pařížský veletrh Maison et Objet, případně kolínský veletrh mohou milánské akci konkurovat, bylo i letos jasně patrné, že bezmála půlstoletí trvající akce má nejen svou tradici, ale stále i co nabídnout. O to pozorněji jsme letos sledovali novinky a trendy, protože celosvětová recese se nábytkářského průmyslu a obecně trhu luxusního zboží dotkla velmi citelně. Firmám klesá obrat, několik jich už zavřelo a řada má problémy s odbytem.

Letos na milánském veletrhu jako každoročně ti důležití hráči a výrobci nechyběli, byla představena opět řada nových kolekcí i jednotlivých kusů nábytku. Přesto je útlum a určité vyčkávání patrné. Paradoxní pak byly Věšák Steelwood Coat, design: Roman & Erwan Bouroullec + Dětský věšák Paradise Tree, design: Oiva Toikka, pro společnost: Magis designobrovské výstavní stánky několika firem, o nichž se v kuloárech vědělo, že již de facto skončily.

Milánský veletrh má dvě stejně důležité části: první je obchodní a „oficiální“ na výstavišti, kde se sjednávají obchodní kontrakty. Druhou, neméně důležitou jsou prezentace jednotlivých showroomů, designérů a firem v centru města spojené s večírky, koktejly a dalšími akcemi, které dodávají jarnímu městu neopakovatelnou atmosféru. Jako každoročně doprovázel veletrh i Salone Satellite, tedy přehlídka studentských prací a návrhů, na níž si lze udělat poměrně jasnou představu o tom, jak obrovská konkurence dnes v nábytkovém designu panuje. A také, jak málo studentů se nakonec opravdu prosadí. Opět jsme mohli vidět ikony současného designu Phillipa Starcka nebo Karima Rashida. Nově o sobě čím dál víc dává vědět designérka Patricia Urquila, která pracuje pro celou řadu světových firem.

Obecně lze říci, že u průmyslového a nábytkového designu je velmi těžké prosadit něco opravdu originálního nebo zcela nového. Zdánlivě vše už bylo vymyšleno. Přijít s něčím novým, co by jen nekopírovalo již vyrobené, nebylo „retro“ interpretací již známého nebo prostě jen vybočovalo svižností a lehkostí, je opravdu velmi těžké.

Milánský veletrh je – ostatně jako většina veletrhů – především určený k setkávání a schůzkám. Doprovodný odborný program se samozřejmě také koná, ale to nejdůležitější jsou novinky. Protože nelze obsáhnout vše, vybrali jsme ze stovek prezentovaných kolekcí fotogalerii, která obrazově dokumentuje nové trendy. I když svět nábytku a bytových doplňků je nesmlouvavý. Co se dobře neprodává, je z katalogu v tichosti staženo a přicházejí noví designéři a nové návrhy.

Dva tipy z letošního Milána

I přesto, že světová krize zuří na všech frontách, vznikly dvě nové značky. Svou premiéru na milánském veletrhu měla nová značka Skitsch, kterou založil Renato Preti (známý z působení pro značky Unopiu, B&B Italia a Moooi). Šestisetmetrový showroom v centru Milána na Via Monte di Pieta 11 nabízí kromě vlastních produktů také výrobky Edra či Magis. To vše pod uměleckým vedením zkušené Cristiny Morozzi. Prohlédněte si portfolio na www.skitsch.it.

Další novinkou na mapě evropského designu je francouzská značka Moustache, za kterou stojí Stéphane Arriubergé a Massimiliano Iorio (partneři ve firmě Domestic). Ti dali dohromady podobně smýšlející skupinu designérů a pod značkou Moustache představují nový pohled na interiéry z dílny Françoise Azambourga, skupiny Big-Game, Matali Crasset, Ana Mir + Emili Padros a Ingy Sempé (www.moustache.fr).

-var- Foto: archiv firem: Magis disign, EMU, Living Divani