Pro začátek Benetton

Španělský designér Jaime Hayon se narodil v roce 1974 a vystudoval design v Paříži a Madridu. V roce 1997 začal pracovat ve Fabrice, výzkumném centru pro komunikaci slavné firmy Benetton v Trevisu. O rok později ho Luciano Benetton a Oliviero Toscani vyzvali, aby vedl oddělení designu. Dostal vekou šanci, kterou využil. Do roku 2004 byl zodpovědný za design Benettonu.

Poté založil vlastní studio a pustil se do nových projektů: od hraček, nábytku, svítidel, přes interiéry a instalace výstav… Jeho záběr je široký. Organizoval Bienále designu v Lisabonu, přednáší na různých konferencích, pracuje pro slavné firmy. Je mistrem zlaté a stříbrné barvy. Miluje divadelní pozlátko a rád se prezentuje jako kreativní renesanční člověk, jehož tvorba přesahuje z oblasti designu do sféry umění. Předloni v Miláně s nizozemským studiem Job představil hravou a luxusní expozici pro italskou firmu Bisazza. Dominoval jí obrovský sedící Pinnochio v nadživotním měřítku, vyvedené předměty každodenní potřeby: od konvice přes lžíci až po obří lustr. Teď třeba pracuje pro slavný Baccarat.

Svět Alenky za zrcadlem

Jeho práci charakterizuje disneyovský přístup, v němž Hayon kombinuje oblíbené ikony popkultury s nadsázkou a vlastním výtvarným jazykem. Překračuje hranice žánrů a zabývá se instalacemi, interiérovým designem, stejně jako stylizovanou fotografií nebo keramikou. „Je opulentní a zároveň praktický,“ charakterizují jeho rukopis editoři jeho monografie z nakladatelství Die Gestalten.

Design Jaimeho Hayona posouvá předměty běžné spotřeby do polohy uměleckého díla, stírá hranice mezi designem a uměním. Jeho tvorba v lecčems připomíná svět Alenky za zrcadlem.

Aspekt celebrit do současného designu prostě patří. Dává mu šťávu a poutá k designu pozornost veřejnosti. Proto také roste poptávka po drahých limitovaných sériích, které designéři navrhují. Proto se smazávají hranice mezi uměním a designem. Převedeno do tržní logiky věci: co je exkluzivní a vyrobené v několika exemplářích, získává punc uměleckého předmětu a v jistých podmínkách lze lépe prodat. Proto také roste zájem o tento exkluzivní design v zemích třetího světa, jako je Dubaj nebo Bahrajn. Proto se někteří designéři ochotně stávají loutkami módních trendů a rádi navrhují nesmysly, za které pak prostřednictvím svých agentů nebo galerií inkasují horentní částky.

Do téhle show plné celebrit španělský designér Jamie Hayon zapadá. Mimochodem znáte další slavné a mediálně známé designéry, jako je Marcel Wanders nebo Barnaby Barford? A co Karim Rashid? O tom v příštím dílu.

-var-Foto: Jaime Hayon studio