Předjaří – čas pročišťovacích diet

Předjaří – čas pročišťovacích diet

Popeleční středou podle obyčejů začíná období půstu. Je to čas bezmasých diet po vydatném masitém zimním hodování oslav konce roku i při lednových a únorových zabijačkách. O jarním očištění organismu věděli naši předkové své a jarní očistné diety přísně dodržovali. Pro nás je to dnes mnohem těžší vzhledem ke...

Popeleční středou podle obyčejů začíná období půstu. Je to čas bezmasých diet po vydatném masitém zimním hodování oslav konce roku i při lednových a únorových zabijačkách.

O jarním očištění organismu věděli naši předkové své a jarní očistné diety přísně dodržovali. Pro nás je to dnes mnohem těžší vzhledem ke každodenním lákadlům, kterým jsme denně vystaveni při nákupech potravin. V konfrontaci s vystavenými úžasnými sýry, sladkostmi a uzeninami, na které se sbíhají sliny, je těžké začít si odříkat. K tomu nás často bohužel popostrčí až nějaké zažívací problémy. Naštěstí je v obchodech také v široké nabídce lákavá zelenina, takže začít se sebou něco dělat není až tak úplně nemožné. Naše odhodlání by také měly podporovat alespoň zprávy z denního tisku o nejnovějších výzkumech opět už poněkolikáté potvrzujících prospěšnost omezené konzumace masa.

K předjaří by měla patřit hořká chuť zeleniny
Že ke každému ročnímu období patří určité potraviny, to se nám při moderním a zejména velkoměstském způsobu života úplně vymazává z paměti. Ale naše tělo je vyžaduje – a zejména na jaře, kdy se přidává k určité přejedenosti a zimnímu stravovacímu stereotypu také deficit vitamínů a pověstná jarní únava. Odtud je jen krok k náchylnosti k nachlazení; navíc nás přepadne ještě chřipková vlna, které je pak v tomto období těžké vzdorovat.

K jaru hlavně patří očištění od přílišných tuků a potom hořčiny – hořká zelenina, byliny a divoká zelenina. Měli bychom si udělat místo ve spíži, vyklidit lednici a naplnit je velkým množstvím zeleniny.

Jaká by to hlavně měla být? Výborná je kvašená – například kysané zelí je pro očistu organismu blahodárné. Denně bychom si měli ve zvýšeném množství pochutnávat na rozličných salátech: střídavě do nich dáváme syrovou čekanku (jíme ji jen zakápnutou citrónem nebo v jiných velmi lehkých úpravách) mrkev, vařený nebo syrový strouhaný celer, bílé i červené zelí, již zmíněné kysané zelí, pórek, petrželový kořen.

Do salátů přidáváme vařenou celozrnnou rýži a opět střídavě všemožnou naklíčenou zeleninu: červenou čočku, pšenici, naklíčenou ředkvičku aromatické chuti, vojtěšku…Saláty ale i pomazánky nezapomeneme sypat pažitkou, petrželkou, řeřichou a další zelení.

-ag-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Kuchyně
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme