Béčko v kuchyni aneb Příjemné hodování

Béčko v kuchyni aneb Příjemné hodování

Pochutnáme si dnes na vitamínech skupiny B. Přitom se neobejdeme opět bez všemocné a všestranné zeleniny, která by už na pultech...

Dnes si pochutnáme na vitaminech skupiny B. Přitom se opět neobejdeme bez všemocné a všestranné zeleniny, která by už na pultech měla přibývat v lepší kvalitě a za nějakou dobu nás čeká sklizeň i na zahrádkách.

Zelenina obsahuje vitamin B2 a vitamin B1, různé druhy různé množství. Pořád ještě vzhledem k výživovým doporučením jíme málo zeleniny. Možná proto, že trvá trochu déle ji připravit v tepelné úpravě i jako salát. I když bychom se právě v tomto měli vycvičit k co největší zručnosti – propláchnout, natrhat salát, připravit čerstvou zálivku. Také bychom měli vyhledávat zeleninové bary, v jídelně si jako přílohu dát opět zeleninový salát. I když je pravda, nastrouhat mrkev a celer dá více práce, než vytáhnout z mrazničky nějaké to zmražené hotové jídlo. Ale vrátí se nám to všechno na zdraví.

Nepříjemné trhlinky v koutcích úst nás důrazně upozorňují, že máme deficit vitaminu B2 a že bychom jej měli tělu rychle dodat. Jako první pomoc si třeba vyrobíme skvělou kvasnicovou pomazánku: na miniaturním množství olivového oleje osmažíme na pánvi rozkrájený stroužek česneku, cibulku, přidáme kvasnice a až se rozehřejí, vmícháme vejce. Osolíme, okořeníme, namažeme na černý chleba a posypeme pažitkou; tím si dopřejeme výbornou „béčkovou bombu“ pocházející z kvasnic a chleba (mimo B2 je v nich i vitamin B1). K tomu se tímto jídlem nadopujeme i vitaminem A obsaženým ve žloutku a vitaminem C z pažitky.

Nedostatku vitaminu B2 jinak můžeme předejít konzumováním luštěninovo-zeleninových salátů s přidáním naklíčených obilovin (vitamin B2 je obsažen v každé z těchto ingrediencí) nebo jiných luštěninových či zeleninových jídel. Výborným zdrojem vitaminu B2 jsou také vnitřnosti; měli bychom se proto začíst do nějakých receptů – vyzkoušet můžeme třeba středomořské a balkánské kuchařské knihy.

Pokud si připravíme na nějaký lákavý způsob játra nebo ledvinky (a nejlepší jsou úžasné pochoutky na grilu), dodáme navíc svému organismu také vitamin B12. Nejvíce je ho právě v těchto vnitřnostech. Kdybychom jej měli v těle málo, mohla by nám hrozit porucha krvetvorby a nepříjemnosti v oblasti nervového systému.

-ag-
Foto: Archiv In

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Kuchyně
  • Autor:
  • Vydáno:

Může vás zajímat

Hubnutíjidlokouření

Doporučujeme

Hledáte spolehlivou firmu na rekonstrukci kuchyně?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce kuchyně,kuchyně.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: návrh a výroba kuchyňské linky, Skleněný obklad na záda kuchyně, Obložení kachliček.