Ministerstvo chce urychlit změnou zákona stavby silnic a dálnic

Změnu zákonů, které mají urychlit budování silnic a dálnic ve veřejném zájmu, připravují pracovníci ministerstva dopravy ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a Státním fondem dopravní infrastruktury. Nové zákony by měly platit už v příštím roce. To řekl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Náměstek...

Změnu zákonů, které mají urychlit budování silnic a dálnic ve veřejném zájmu, připravují pracovníci ministerstva dopravy ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a Státním fondem dopravní infrastruktury. Nové zákony by měly platit už v příštím roce. To řekl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.

Náměstek Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák by chtěl v nových paragrafech, které by mohly být například součástí stavebního zákona, prosadit institut naturální náhrady. Stát ji podle něj zatím nezná a mohou ji poskytovat pouze obce. "V první fázi by měl majitel šanci vybrat si náhradní plochu," vysvětlil. Tímto krokem by se odpůrcům staveb snížila možnost obrany.

Kubínek dodal, že vleklé boje ekologických aktivistů na dálnici D11 Praha-Hradec Králové a kolem dálničního obchvatu Plzně chápe jako "záměrné bojkoty".

"Dálnici D11 chceme skutečně zabránit, neboť dopravní situace se tam dá vyřešit levnějšími silničními obchvaty, které tolik nezasáhnou do krajiny a nezhorší životní prostředí," řekl k tomu ekologický aktivista Janek Rovenský. U plzeňského obchvatu podle něj nikdy nebylo cílem ekologů stavbu zdržovat. Pokud by byla schválena kratší varianta, nabízeli údajně aktivní podporu. Aktivisté nyní brání dostavbě tím, že nechtějí prodat pozemek 250 m2, který vlastní celkem 92 odpůrců.

"Musíme změnit zákony natolik, abychom uměli postavit liniové stavby tak rychle jako na západě," řekl Kubínek. V tuzemsku používané vyvlastňování má podle něj mnoho úskalí a stavby značně zdržuje. Během používaného vyvlastňování se například cyklicky mění majitelé dotčených pozemků a zahájení stavby se tak může zpozdit až o dva roky.

"Ve Francii je vydán zákon o stavbě, postaví se, a pak se vykupuje," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Praha Petr Laušman. Také v Německu jsou přípravy staveb ve veřejném zájmu jednodušší. Pokud v libovolné etapě řízení oponent prohraje, nemá už šanci stavbu dále připomínkovat, ale pouze soudně napadnout. "Na dálniční obchvat Plzně se například vydává zhruba 50 rozhodnutí a proti každému se mohou protistrany odvolat a každý spor může trvat až tři měsíce," dodal Laušman.

Podle Rovenského je Francie známa svým "socialistickým řešením problémů" a neměla by být pro ČR vzorem. Naopak přístup Velké Británie a Německa je podle něj v případě účasti veřejnosti na projednávání liniových staveb liberálnější než u nás.

-čtk-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Zajímavosti
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme