Stavební ruch v hlavním městě Slovenska po roce 1989 nejprve zaostával za Prahou, Budapeští či východním Berlínem, které s pádem komunismu rychleji měnily někdejší šedivou tvář. O to větší stavební boom Bratislava zažívá v posledních letech. Vyrostla a staví se další obchodní centra, nákupní střediska a dálniční obchvaty. "Bratislava udělala za uplynulých 14 let určitě obrovský pokrok," řekla náměstkyně primátora Tatiana Mikušová.

Největší vrásky dělá radnici neustále rostoucí doprava. Vedení města se po pádu komunismu musela vypořádat hlavně s nedostatečnou dopravní infrastrukturou. "Bratislava nebyla projektována na současný objem aut," zdůraznila Mikušová.

Přeplněné centrum loni odlehčila nová dálniční spojka, která odvedla začátek tahu na Nitru a Žilinu podél jihovýchodního okraje města. Do roku 2007 se vybuduje další část dálnice a jižní obchvat města bude kompletní. Slovenský Doprastav nyní staví navazující autostrádu na okraji sídliště Petržalka, česká Skanska s japonskou firmou Taisei Corporation zase hloubí tunel pod zoologickou zahradou, který umožní plynulé spojení s dálnicí směrem na Brno. V roce 2005 má stát pátý bratislavský most přes Dunaj, který staví Doprastav ve spolupráci s firmou Metro.

"Už dnes ale víme, že to nebude stačit. Zase to bude jenom krátkodobé řešení," posteskla si Mikušová. Bratislava potřebuje nové řešení hromadné dopravy, nejlépe metro. "Už 20 let se ale o tom jenom hovoří," dodala. Podzemní dráhy, jaké jezdí ve velkých evropských metropolích, se ale Bratislava zřejmě nedočká kvůli příliš vysokým finančním nákladům. Městská rada se v uplynulém týdnu usnesla, že jedním z řešení bude nová tramvajová dráha přes Starý most, která spojí hustě obydlenou Petržalku s centrem.

Magistrát je naopak spokojen, jak rychle postoupila rekonstrukce historického jádra. "Soukromí investoři se hlásí k jednotlivým objektům, dávají je do pořádku, samozřejmě ale s novými funkcemi," pochvalovala si Mikušová. Velkou událostí bylo loňské otevření zrekonstruované pěší zóny na Hviezdoslavově náměstí, kterému předcházela renovace honosného hotelu Carlton v přímém sousedství.

Novou výškovou dominantou Bratislavy je od loňska nové, 111 metrů vysoké sídlo Národní banky Slovenska, které postavily společnosti Hydrostav, Váhostav a ZIPP. Vzhled mnohdy nevábného širšího centra změnila nová obchodní centra nebo sídla finančních ústavů VÚB, Alianz-Slovenská poisťovňa nebo Tatra banka. Nákupní zvyklosti většiny Bratislavanů změnily nové hypermarkety a polyfunkční obchodní centra Polus a Aupark. Na severovýchodě města se nedávno otevřela údajně největší prodejna sítě Tesco ve střední Evropě.

Čilý stavební ruch se v Bratislavě udrží i v příštích letech. K prioritám radnice patří kromě více než desítky staveb také nová zástavba v podhradí Bratislavského hradu, obchodní a víceúčelová centra i promenády podél Dunaje.

Mezi největší chystané projekty patří "Zóna Pribinova", kde se má proinvestovat až deset miliard korun. V okolí rozestavěné novostavby Slovenského národního divadla vznikne podle projektu společnosti Ballymore Properties malý bratislavský Manhattan s výškovými budovami, výstavním bulvárem a nákupním centrem.

Město se také odhodlalo rozhýbat skomírající bytovou výstavbu a dohodlo s bankami na výstavbě nájemních bytů za 620 milionů slovenských korun. -čtk-