SSŽ mají zájem o zakázky z Polska, Slovenska a Maďarska

Stavby silnic a železnic se chystají vstoupit na stavební trhy sousedních zemí. O zakázky se chtějí ucházet v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. O vstupu do Německa a Rakouska kvůli tvrdým finančním podmínkám v této chvíli neuvažují. Řekl generální ředitel firmy Bořivoj Kačena. Německo si totiž svůj stavební trh...

Stavby silnic a železnic se chystají vstoupit na stavební trhy sousedních zemí. O zakázky se chtějí ucházet v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. O vstupu do Německa a Rakouska kvůli tvrdým finančním podmínkám v této chvíli neuvažují. Řekl generální ředitel firmy Bořivoj Kačena.

Německo si totiž svůj stavební trh pečlivě chrání. Proti levnějším firmám ze zahraničí přijalo ochranná opatření, která se podle Kačeny rozvinula především v letech 2000 a 2001. Firmy, které chtějí na stavebním trhu v Německu podnikat, musí předem složit finanční zálohu.

"Jde o finanční částky, které představují více než 25 procent uzavřeného kontraktu," uvedl Kačena. Peníze jsou složené na budoucí daně ze zisku nebo platby dovolených. Většina firem si placení těchto záloh ale nemůže dovolit.

Po vstupu do unie budou práce v Německu a Rakousku pro české stavaře sedm let omezeny. Přesto je vstup do EU podle Kačeny pro Českou republiku přínosem. "Izolace by nám neprospěla. Byl by to krok, který by znamenal snížení životní úrovně," domnívá se Kačena. Kvůli omezenému vnitřnímu trhu by firmy podle něj například obtížně vyvážely a prodávaly výrobky.

"Velká překvapení po vstupu do unie nečekáme," řekl Kačena.

Na vstup do evropského společenství se totiž společnost SSŽ připravuje od roku 1992, kdy se majoritním akcionářem stala francouzská firma Eurovia ze skupiny Vinci. Řadu evropských standardů například v oblasti technologie nebo bezpečnosti práce tak Stavby silnic a železnic splňují už dnes.

Určité obavy z jednotného evropského trhu ale podle Kačeny existují. Domácí trh může lákat stavební firmy z členských i nynějších kandidátských zemí. Podle generálního ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslava Maška je ale české stavebnictví konkurenceschopné.

SSŽ se specializují na dopravní a inženýrské stavby. Do stavby komunikací v České republice je třeba investovat stovky miliard korun. "Vstup do unie tuto potřebu jen podtrhne. Bez dopravního spojení není ekonomiky," domnívá se Kačena. Firma se proto do dalších oblasti stavebnictví v příštím období vstupovat nechystá.

Loni se zisk akciové společnosti před zdaněním zvýšil o 18,7 procenta na 273,7 milionu korun. Výkony firma zvedla na 11,1 miliardy korun, což je o 1,5 miliardy více než v roce 2001.

"Letos očekáváme výkony přes 12 miliard korun," uvedl generální ředitel SSŽ.

-čtk-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Zajímavosti
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme