Metrostav zahájil výstavbu prvního dálničního tunelu v republice

Společnost Metrostav dnes u Petrovic na Ústecku zahájila stavbu prvního a zároveň nejdelšího dálničního tunelu v České republice. Tunel Panenská je součástí trasy dálnice D8, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan. "Tunel má dva tubusy a je dlouhý zhruba dva kilometry," řekl mluvčí Metrostravu František...

Společnost Metrostav dnes u Petrovic na Ústecku zahájila stavbu prvního a zároveň nejdelšího dálničního tunelu v České republice. Tunel Panenská je součástí trasy dálnice D8, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan. "Tunel má dva tubusy a je dlouhý zhruba dva kilometry," řekl mluvčí Metrostravu František Polák.

Tunel, který vznikne rozšířením průzkumné štoly, má být hotov v roce 2006. Zástupci české a saské vlády dnes přiznali, že postavit dálnici do roku 2005, jak si předsevzali, ani jedna strana nestihne. "Termín jsme o rok posunuli, je to však naposledy," prohlásil před členy místních samospráv náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.

Náklady na stavbu tunelu se pohybují okolo 4,5 miliardy korun. Peníze půjdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury. "Předpokládáme, že stavbu budeme financovat i z úvěru od Evropské investiční banky," řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Zákon o přijetí úvěru ve výši 12 miliard korun projednává nyní ministerstvo dopravy. Úvěr má sloužit k zaplacení stavby úseku dálnice z Trmic na státní hranice.

Na stavbě tunelu bude pracovat celkem 60 horníků, kteří se budou střídat ve čtyřech směnách. Chránit při jejich práci je bude patronka všech horníků svatá Barbora, jejíž sošku dnes uložil biskup litoměřické diecéze Josef Koukl do portálu tunelu. "Ať zároveň ochrání řidiče, kteří zde budou později projíždět od všeho zlého," zmínil ve svém požehnání biskup Koukl.

Na bezpečnost provozu na budoucí dálnici bude dohlížet Správa a údržba dálnic, která vznikne u Petrovic. "Na tomto místě bude i stálá hasičská jednotka a dispečer, který bude sledovat situaci v tunelu," uvedl vedoucí technické správy ŘSD Pavel Lány. Uvnitř tunelu budou tři odstavná místa dlouhá 45 metrů. Tubusy budou spojeny pro případ havárie v jednom z nich. Maximální rychlost v tunelu bude omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Z nejdelšího plánovaného tunelu na území republiky vytěží horníci zhruba 400.000 kubických metrů zeminy. "Materiál se využije v násypech podél dálnice," řekl Lány. Kromě tunelu Panenská bude na trase Trmice-hranice ještě jeden kratší tunel Libouchec. Trasa je rozdělena na deset částí, z nichž jsou hotovy tři.

Pro stavbu tunelu vydalo ministerstvo dopravy stavební povolení v srpnu roku 2003. ŘSD na trase Trmice-hranice chybí vydání výjimky ze zákona o kriticky ohrožených druzích, kterou vydává ministerstvo životního prostředí. "Žádali jsem o to v dubnu letošního roku, výjimku bychom měli dostat v nejbližších dnech," řekl Laušman.

Na české straně má dálnice měřit 92 kilometrů. Zbývá dokončit úsek 23,3 kilometru z Trmic na státní hranici, kde chybí ještě 15 stavebních rozhodnutí, a průchod Českým středohořím dlouhý 16,4 kilometru. Na německé straně dálnice A17 z Drážďan na hranice se staví okolo Drážďan. Úsek z Pirny na hraniční přechod Bahratal v délce 19 kilometrů ještě nebyl zahájen.

-čtk-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Zajímavosti
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme