Stavbaři na trase D8 prorazili nejdelší český dálniční tunel

Stavbaři v pondělí 29. 11. 2004 u Petrovic na Ústecku na trase dálnice D8 prorazili nejdelší český dálniční tunel. Levý tubus tunelu Panenská, kterým budou projíždět řidiči ve směru z Drážďan do Prahy, měří zhruba dva kilometry. V pravém chybí prorazit asi 200 metrů. "Hotový bude tunel včetně všech bezpečnostních...

Stavbaři v pondělí 29. 11. 2004 u Petrovic na Ústecku na trase dálnice D8 prorazili nejdelší český dálniční tunel. Levý tubus tunelu Panenská, kterým budou projíždět řidiči ve směru z Drážďan do Prahy, měří zhruba dva kilometry. V pravém chybí prorazit asi 200 metrů. "Hotový bude tunel včetně všech bezpečnostních zařízení na konci příštího roku," řekl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která tunel razí.

Na stavbě pracuje 60 horníků. Ražba začala v září 2003. Zeminu používají stavbaři na náspy podél dálnice. Celkem má být vytěženo asi 400.000 kubických metrů zeminy.

Náklady na stavbu tunelu se pohybují kolem 4,2 miliardy korun. Peníze poskytuje Státní fond dopravní infrastruktury. "Předpokládáme, že stavbu budeme v příštím roce financovat i z úvěru od Evropské investiční banky," řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman. ŘSD je investorem stavby.

Na bezpečnost provozu na budoucí dálnici bude dohlížet Správa a údržba dálnic, která vzniká u Petrovic. Levá a pravá část tunelu je na několika místech propojena. "Pokud se něco stane v jedné části, lze ji uzavřít a evakuovat lidi," uvedl Polák.

Kromě tunelu Panenská bude na trase Trmice-hranice ještě jeden kratší tunel Libouchec. Stavbu celého úseku zahájil investor po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory před měsícem. Přes 23 kilometrů dlouhý úsek z Trmic na Ústecku k česko-německé státní hranici má být zprovozněn na konci roku 2006.

Úseku z Trmic k hranicím na podzim přestali bránit ekologové. Sdružení Děti Země stahuje postupně šest žalob podaných na rozhodnutí o trase dálnice D8 z Trmic na hranice. Impulsem pro řešení situace byly časté nehody na trase mezinárodní silnice E55 z Lovosic přes Teplice na hraniční přechod Cínovec. Dálnice by měla tuto trasu nahradit.

Spor mezi ekology a ŘSD zůstává o variantu vedení trasy přes České středohoří. ŘSD prosazuje povrchovou dálnici. Na to ale nechtějí přistoupit ekologové, podle nichž je nejlepším řešením výstavba tunelu. Řidiči tam tak budou jezdit po dálnici nejdříve za tři roky. Na české straně má dálnice měřit 92 kilometrů.

-čtk-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Zajímavosti
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte osvědčenou firmu na rekonstrukci?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce,stavby.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: rekonstrukce koupelny a WC, designové úpravy bytu, Rekonstrukce showroomu zdravotnických přístrojů.