Francie v úterý otevřela nejvyšší most světa

Jihofrancouzské město Millau bylo dosud známo hlavně výrobou rukavic. To už je minulost. Nová atrakce je mnohem víc na očích. Francouzský prezident Jacques Chirac zde v úterý slavnostně otevřel nejvyšší most na světě, který je vyšší než Eiffelova věž. Běžný provoz na něm začne v pátek. Elegantní stavba se klene...

Jihofrancouzské město Millau bylo dosud známo hlavně výrobou rukavic. To už je minulost. Nová atrakce je mnohem víc na očích. Francouzský prezident Jacques Chirac zde v úterý slavnostně otevřel nejvyšší most na světě, který je vyšší než Eiffelova věž. Běžný provoz na něm začne v pátek.

Elegantní stavba se klene přes údolí řeky Tarn, spojuje úseky dálnice mezi Clermont-Ferrandem a Béziers a podstatně zkracuje spojení mezi severem Francie a Středomořím a Španělskem. Díky ní odpadnou zácpy, které se pravidelně u Millau tvořily a byly postrachem řidičů.

Technický zázrak dlouhý 2460 metrů je dílem britského architekta Normana Fostera. Vozovka vede ve výši až 270 metrů nad zemí a nejvyšší ze sedmi pylonů jde až do výšky 343 metrů, takže překonává Eiffelovku o 23 metrů. Vozovka je široká 32 metrů, oběma směry vedou tři pruhy.

Most byl postaven za rekordně krátkou dobu tří let. Za tu dobu zde dostalo tvar 290.000 tun betonu a oceli. Stavbě ovšem předcházelo patnáct let studií. Provedla a financovala ji francouzská společnost Eiffage. Celkové investice dosáhly 394 milionů eur, tedy víc než jedenácti miliard korun. Eiffage má za to koncesi na provozování mostu až do roku 2080. Jeho bezpečnost zaručuje na 120 let.

Předpokládá se, že po mostě denně projede 15.000 vozidel, v letní sezoně ovšem až 25.000. Mostné pro osobní automobily bylo stanoveno na 4,90 eura po deset měsíců v roce. V letních měsících to bude 6,50 eura. Motocyklisté budou po celý rok platit 3,50 a řidiči nákladních aut 18 až 24,30 eura.

Společnost Eiffage počítá s tím, že na mostu začne vydělávat od roku 2014. Uznává, že mostné je vysoké, ale uvádí, že díky jejímu dílu vzniklo nejekonomičtější spojení mezi severem Francie a Španělskem. O tom hodlá přesvědčovat také řidiče z dalších evropských zemí.

Most má odolat vichru o rychlosti až 250 kilometrů v hodině. Při rychlosti větru nad 110 kilometrů v hodině na něm bude zastaven provoz kamionů.

Most by měl také odlehčit provozu v údolí Rhôny, které je v létě zahlceno auty směřujícími na jih, a přitáhnout víc návštěvníků do oblasti Millau. Tento poslední předpoklad je už vlastně skutečností. Za posledních třicet měsíců se na most přijelo podívat půl milionu lidí.

-čtk-

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Zajímavosti
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte osvědčenou firmu na rekonstrukci?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: Rekonstrukce bezbariérová koupelny, Rekonstrukce bytového jádra, Návrh a realizace podkrovního bytu.