Architektonickou soutěž na podobu brněnského vlakového nádraží vyhrála vídeňská firma Fellerer - Vendl Architekten. Porota vybírala ze šestnácti přihlášených projektů, informoval mluvčí magistrátu Pavel Žára. Nové nádraží se však bude stavět jen tehdy, pokud se brněnské radnici podaří sehnat potřebné miliardy na přesun hlavního vlakového nádraží o 800 metrů na jih.

Předmětem soutěže byl návrh komplexu objektů tvořící nové osobní nádraží v Brně, včetně zahrnutí drážního mostu, popsal Žára. Součástí návrhu je i řešení veřejných prostorů před novým nádražím. Soutěž byla vyhlášena 1. září, termín odevzdání byl 19. listopadu. Předsedou poroty byl pražský architekt Josef Pleskot z Prahy. Druhá skončila firma Sial a třetí Sia Architects, obě z Liberce.

Přestavbu nádraží schválila vláda Miloše Zemana, brněnská a jihomoravská ČSSD ale přesun nádraží odmítá. Vedení Brna, tvořené zástupci ODS a KDU-ČSL, prosazuje přesun nádraží. Město argumentuje rozvojem jižní části města a také tím, že na nové nádraží budou moci přijíždět i nejmodernější vlakové soupravy. Odpůrci tvrdí, že nádraží lze zmodernizovat v jeho současné podobě. Poukazují na zkušenosti některých západoevropských měst.

Přesun nádraží si podle odhadů vyžádá asi 20 miliard korun a přestavba brněnského železničního uzlu potrvá 15 let. Když se měli k otázce vyjádřit Brňané v referendu, více než 85 procent jeho účastníků vyjádřilo pro zachování současné polohy nádraží. Výsledky ale nejsou závazné, neboť ke změně podoby se nevyjádřil potřebný počet lidí. -čtk-