Londýn se za příštích 15 let rozroste zhruba o 800.000 obyvatel na 8,1 milionu. Očekává to radnice podle zveřejněného rozvojového plánu, který počítá s výstavbou dalších 12 mrakodrapů obdobných nynějšímu Canary Wharf stojícímu naproti čtvrti Greenwich.

Plán počítá s hlavním rozvojem města na jihovýchodě a do výšky. Starosta svou podporou moderním výškovým budovám sice popuzuje následníka trůnu Charlese a mnoho dalších Londýňanů, ale argumentuje, že město se už nemůže dále rozrůstat do šířky záplavami jednopatrových domečků jako v uplynulých stoletích.

Londýnský plán počítá tedy nově i se stavbami bytových domů o 15-ti až 20-ti patrech. Slibuje, že už se ovšem nebudou stavět výškové budovy stylu, který hyzdí některé části metropole od 60. let. Londýnská radnice zakázala jednotlivým městským částem, aby "bezdůvodně" omezovaly výšku novostaveb.

K novým prvkům tohoto typu bytové výstavby má patřit "doživotní záruka". Ta znamená, že stavbu budou moci obývat mladí i staří - že tedy budou pohodlně dostupné s dětskými kočárky, že na schody bude možno připevnit výtahy pro vozíky a že i například elektrické vypínače budou v takové výši, že na ně bude možno dosáhnout z invalidního vozíku.

Radnice chce, aby bylo v metropoli postaveno 30.000 nových domovů ročně, z nichž polovina by měla být pro sociálně slabší vrstvy a valná část na jihovýchodě města. Londýnské bydlení je dnes velice drahé a ceny domů na celém jihovýchodě Anglie vytrvale rostou od roku 1997. Podle některých bank si dnes už mladé páry nemohou prakticky nové bydlení dovolit, i když mají oba dobré zaměstnání.

Starosta Ken Livingston a jeho plánovači očekávají, že ve městě vznikne asi půl milionu nových pracovních míst, z nichž většina bude ve finančnictví a v sektoru služeb. Kvůli růstu bude nutno zásadně řešit i dnešní nevyhovující dopravní strukturu. Starosta počítá s novým rozvojem tramvají a příměstských drah. Jak nedávno řekl, zatím v prioritách nepočítá s rozšířením mýta na provoz automobilů. -čtk-