Poptávka po kancelářském nábytku se za poslední rok mírně zvýšila. Oživení trhu spojují firmy se vstupem země do Evropské unie i se stále se rozšiřující nabídkou nových kancelářských center. Největší zájem mají zahraniční společnosti, z českých subjektů to jsou zejména velké soukromé firmy. Se vstupem do Evropské unie padly celní i administrativní bariéry, což firmám přineslo výhody při vývozu zboží. "Celkově se rozšířil prostor, na kterém v současnosti firmy mohou bez problémů operovat," uvedl ředitel společnosti Ahrend Petr Štěpán. Příležitosti přináší také stále se rozšiřující nabídka nových kancelářských budov, které vznikají zejména v hlavním městě. Letos se očekává dokončení dalších 144.000 metrů čtverečních kancelářské plochy. V současné době kanceláře zaujímají 1,66 milionu metrů čtverečních. Mírný vzestup poptávky zaznamenala například firma Techo. "Tradičně největší zájem mají zahraniční společnosti, z českých firem zejména velké soukromé společnosti. Malé společnosti jsou spíše výjimkou," uvedl ředitel Jiří Kejval. Zájem státní správy o moderní nábytek je podle něj nízký. "Nezájem si vysvětlujeme špatně vykládaným zákonem o zadávání veřejných zakázek. Ve výběrových řízeních je upřednostňována nejnižší cenová nabídka, což často bývá na úkor kvality zakázky," dodal. Více zakázek, avšak v menším objemu, zaznamenala i společnost Ahrend. "Z mého pohledu je spíše poptávka po kvalitnějším, ale zároveň i úspornějším vybavení," uvedl Štěpán. Firmy se mají podle něj tendenci vybavovat kvalitnějším nábytkem. "Tak, aby jejich image představovala jasný odraz toho, co dělají a jak seriozní chtějí být," dodal. Ceny nábytku podle Štěpána stagnují či klesají. "U kvalitnějšího vybavení ceny rostou," doplnil. Podle ředitele společnosti Techo se však kvůli výraznému zdražení oceli ceny zvyšují. "Nevýhodou je pro nás samozřejmě i posilování koruny," uvedl Kejval. "Co se týká barev, trend je spíše světlý, vzdušný nábytek spíše moderní než módní," uvedla obchodní ředitelka společnosti Kinnarps Kateřina Červenková. Pokud firma experimentuje, tak spíše s barvami potahovaných látek. "Černé židle nahradily oranžové, interiéry prostupuje svěžest a lehkost," dodala. Při výběru materiálu firmy volí zejména kombinaci dřeva a kovu. "Rozhodně jde o kombinaci. Dřevěné desky, které zútulňují pracovní prostředí a kovová podnož, která vydrží časté přesuny a dokáže se přizpůsobit uživateli," uvedla Červenková. Na tuzemském trhu působí kolem 200 dodavatelů kancelářského nábytku. Mezi nejdůležitější hráče se vedle společností Ahrend, Kinnarps a Techo řadí firmy Bene, MyDva, PFD, Steelcase či Vitra. Tradičně nejsilnějším evropským trhem v obchodu s kancelářským nábytkem je Německo. Dále to jsou Velká Británie, Benelux, Francie, Itálie a Skandinávie. "Z regionu střední a východní Evropy je hodně zajímavá Česká republika s velikou perspektivou do budoucnosti," domnívá se ředitel Ahrendu. Jako dobrý obchodní partner se podle něj začínají jevit Rumunsko a Bulharsko. Velké možnosti prý nabízí i ruský trh. -ČTK-