Nejčastější reklamace u bytů jsou praskliny v omítkách

Praskliny ve vnitřních omítkách či nepřesnosti v usazení oken a dveří jsou podle stavebních firem nejčastějšími reklamacemi u nových bytů.

    <p>Podle nich jde o přirozené fyzikální procesy, které pokračují v  následujících zhruba dvou letech po kolaudaci. Noví vlastníci si stěžují také na nekvalitní rozvody vody, netěsnosti ve střeše či kvůli vlhku na poškozené podlahy. Zatímco stavitelé bytů tvrdí, že se reklamacím věnují a snaží se je odstranit co nejdříve, obyvatelé bytů bývají s odstraňováním závad nespokojeni.<br />    "Příčinou závad je neúměrný spěch všech, zejména investorů, kteří chtějí mít stavbu postavenu a chtějí ji prodat či pronajímat," řekl ČTK Václav Kučera z  Technického a zkušebního ústavu stavebního Praha. Objekt je někdy hotový i během půl roku, přitom beton se dotváří dva roky, omítka pracuje rok, základy se usazují čtyři roky. "Dřív, když se tolik nespěchalo, se tyto jevy nevyskytovaly, protože stavba včetně omítek, konstrukce, střechy vyzrála ještě během stavby," poznamenal Kučera, který se zabývá znaleckými posudky staveb.<br />Závady zaznamenal například vlastník nového bytu ve Vestci u Prahy. "Vzápětí po nastěhování se kvůli vlhku vyboulila podlaha a téměř dva měsíce jsme nemohli pokoj obývat. Dodavatelé stavby svalovali vinu jeden na druhého a vyřízení reklamace se táhlo," řekl ČTK. Podlahu firma uvedla do pořádku asi za dva měsíce po reklamaci. Závady se týkaly bytu i celého domu. Například v podbití střechy se objevila plíseň, šindele byly špatně položené a u hromosvodů chybělo těsnění. Celý reklamační proces trval dva roky a ještě nyní, kdy dům již zhruba tři roky stojí, není podle majitele jednoho z bytů vše v pořádku.<br />    Na zatékání do střechy se stěžuje obyvatel nového obytného domu ve středočeských Milovicích. Ani po půl roce firma závadu neodstranila. Problém je podle něj například i s parapety, které mají špatný sklon. Při dešti voda zatéká pod omítku, kterou pak narušuje. Vlastníci zažili i další nešvary. "Postavili nám chodník a vzápětí ho rozjezdili kamionem naloženým betonovými kvádry, které byly určeny na druhou stavbu," řekl ČTK obyvatel Milovic.<br />    Nový byt je možné užívat až po kolaudaci. Ta je však úředním, nikoli technickým výkonem. "Kolaudaci provádí úředníci, kteří zjišťují, jestli je to podle projektu, podle stavebního povolení, ale o technickou stránku věci se nezajímají," řekl Kučera. Podle něj by developer měl objekt prodávat až po usazení materiálu a odstranění vad. Poptávka po bytech je však velká, developeři vycházejí zájemcům vstříc a snaží se nové domy postavit co nejdříve.<br />    Velké developerské společnosti potvrzují, že vady vznikají zejména kvůli přirozeným fyzikálním procesům. Reklamace prý ale vyřizují rychle. "Obecně platí, že lhůta pro vyřízení reklamace činí jeden měsíc od podání. V 90 procentech případů vyřídíme reklamaci rychleji," uvedl Ondřej Šuch z největší stavební firmy trhu, společnosti Skanska. Z celkového počtu prodaných bytů firma podle něj eviduje reklamace v  řádu procent.<br />    Také podle mluvčí Finepu Pavly Temrové společnost s  vyřízením reklamací neotálí. "Standardní reklamace naše společnost vyřizuje do 15 dní, nejpozději do 30 dnů," uvedla Temrová s tím, že některé vady vyžadují delší dobu na odstranění kvůli dodržení technologických lhůt. Po dobu tříleté záruční doby se podle složitosti jednotlivých objektů pohybuje podle ní počet bytů bez reklamační vady nad 85 procenty.<br />    "Pokud lze jmenovat nějakou statisticky nejčastější klientskou reklamaci, tak tou je vytváření drobných prasklinek ve vnitřních omítkách vznikajících v rámci dotváření konstrukce objektu v následujících letech po kolaudaci," podotkla mluvčí Finepu. Většina reklamovaných závad na projektech Finepu je podle ní způsobená technologickou nekázní jednotlivých dodavatelů.<br />    S rychlostí vyřízení reklamace a ochotou ale není spokojený jeden z obyvatel pražského Barrandova, který si byt koupil právě od společnosti Finep. Reklamace se podle něj táhnou od nastěhování, což je již několik let. "Reklamoval jsem opadávající omítku na balkóně. Stále jen opravovali povrch. Až uznali, že je špatně položená dlažba a voda skrz ni zatéká," řekl ČTK. Kvůli neochotě vyřídit reklamace podalo několik majitelů na firmu žalobu.<br />    Společnost Central Group uvedla, že na byt o průměrné hodnotě tři miliony korun připadají zhruba 2000 korun nákladů na odstranění vad. "Z toho je zřejmé, že podíl reklamací proti objemu dokončené výstavby je zcela zanedbatelný," uvedla obchodní ředitelka Miluše Netolická. Největší podíl závad představují trhlinky omítek, které jsou podle ní výsledkem přirozeného dozrávání omítky a dosedání stavby jako celku do podloží. "Tento proces přirozeně trvá zhruba dva roky od dokončení," dodala.<br />    Nových bytů staví firmy stále více. Podle údajů ČSÚ se v prvním pololetí začalo stavět přes 20.200 bytů, což je o 14,2 procenta více než ve stejném období loni. Úřad a analytici se shodují, že růst ovlivnily hlavně příznivá situace na trhu hypoték, vyšší hodnota úvěrů v rámci stavebního spoření, podpora mladých manželů při získání prvního bytu a očekávané zvýšení DPH na bytovou výstavbu od ledna 2008. </p>

Zdroj: ČTK

Komentáře

Načítám komentáře...

  • Zajímavosti
  • Autor:
  • Vydáno:

Doporučujeme

Hledáte osvědčenou firmu na rekonstrukci?

Zadejte si poptávku v kategoriích: rekonstrukce.
Najdeme Vám ověřené firmy a řemeslníky s referencemi od zákazníků jako například: rekonstrukce koupelny a WC, Kompletní rekonstrukce bytové jednotky.4+1, designové úpravy bytu.