Mezi Novou Karolinou a autobusovým nádražím v Ostravě vnikne lávka podle návrhu mezinárodně uznávané architektky Evy Jiřičné. Ocelovou konstrukci lávky vytvoří symetrické dvojité oblouky, které se na koncích mostu kříží a uprostřed sbíhají v jednom bodě. Chodcům mohou symbolicky připomínat propojená srdce, řekla dnes novinářům architektka, podle níž bude lávka v rámci Evropy ojedinělá. Lávka za zhruba 70 milionů korun by měla v roce 2009 navázat na dominantu Nové Karoliny - obchodní centrum navržené nizozemským architektem Remem Koolhaasem. Nositelka Řádu britského impéria pracovala na studii lávky dva měsíce se svým londýnským týmem i odborníky z Prahy a Brna. Novinářům dnes představila tři konstrukční varianty - princip oblouků zvítězil nad ocelovými stožáry i věžemi. "Mohli bychom zpracovat všechny tři návrhy a necítili bychom se dotčeni. Ale preferujeme obloukové řešení, které ještě nikdo podobně neudělal. Navíc má i symbolickou váhu," řekla Jiřičná. Dodala, že pro Ostravu je lávka příležitostí udělat kvalitní ocelářský výrobek. "Například vítkovické železárny by mohly ukázat, jak se dělá pořádný most," naznačila architektka, která tvrdí, že "zlaté české ruce se pořád ještě najdou". "Od začátku jsme chtěli, aby lávka byla uměleckým dílem a jednou z dominant Nové Karoliny. Oceňujeme, že lávka bude hlavním zážitkem pro procházející lidi, nikoliv pro auta jedoucí kolem," řekl novinářům generální ředitel české dceřiné firmy Multi Developmentu Luboš Kočí. Společnost Multi Development nyní projektuje první etapu regenerace bývalé koksovny Karolina nedaleko centra Ostravy. Na území sedmkrát větším než pražské Václavské náměstí by mělo do roku 2010 vzniknout centrum s obchody a zábavou, kancelářské budovy, dům se dvěma stovkami bytů a prostory pro společenské i sportovní vyžití. Firma chce do stavby investovat zhruba 15 miliard korun. Nová bezbariérová lávka vyústí přímo do patra obchodního a volnočasového centra, které vyprojektovala kancelář OMA v čele s Koolhaasem. "Lávka bude mít takový úhel spádu, aby po ní mohli bezproblémově jezdit vozíčkáři. Na konci u obchodního centra mohou použít výtah," popsala architektka. Architektonické řešení celé Karoliny i dominantního centra s prosklenou střechou a "komínem" má podle ní lidské měřítko. "Ve světě je spousta komerčním komplexů, jeden horší než druhý. Návrh Nové Karoliny je jiný, i když nevím, co tam dělá ten komín. Překvapilo mě, kolik tam bude zeleně a veřejného prostoru pro lidi," uvedla architektka. Eva Jiřičná má architektonický ateliér v Londýně. V roce 1968 odjela na stáž do Velké Británie, odkud už se do České republiky nevrátila. V Londýně na sebe upozornila například návrhem nové autobusové stanice Canada Water, v Praze navrhovala interiér některých kancelářských prostor v Tančícím domě na Rašínově nábřeží, je autorkou oranžérie v Královské zahradě Pražského hradu. Veřejnost ji zná také jako předsedkyni soutěžní poroty, která letos v březnu rozhodla o tom, že nová budova Národní knihovny na Letné vznikne podle projektu architekta Jana Kaplického.

-ČTK-

Media Online využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.