Nápady do zahrady

Útlá knížka o sedmdesáti stranách ukazuje, jak jednoduše postavit třeba zahradní pergolu, boudu pro psa nebo kozy na řezání dřeva. Návody jsou velmi návodné. Krok za krokem podle fotografií udělá dané výrobky úplně každý. Není to nic složitého, protože opravdu každý krok je tu dostatečně vysvětlen.

Máme ke knize ale několik výhrad. Především by všechny návody chtěly soupis všeho použitého materiálu i nástrojů. Někde je sepsáno třeba jen použité dřevo a o tom, že budete potřebovat třeba panty, se dočtete až na třetí straně. Také se hodí, aby čtenář hned na začátku věděl, že bude pracovat třeba s ponornou pilou, dlátkem, akušroubovákem apod.

Druhá výtka směřuje k absenci nákresů. Je sice pěkné, že máme vše krásně vyfoceno, ale výkresy s rozměry, které si může čtenář případně upravit, se přece jen hodí.

• Nápady do zahrady, Petra a Pavel Zemanovi
  • Vydala Grada Publishing, a. s., ISBN: 978-80-247-5277-8, počet stran: 72

Zateplení a rekonstrukce rodinného domu

Tato kniha by měla být v knihovničce každého člověka, který chce zateplit svůj dům. A je jedno, jestli je to novostavba, nebo jde o rekonstrukci starého domu. Jsou tu sepsány všechny důležité základy, na které je třeba dbát. Je tu rozebráno opravdu všechno, a to jak zateplení fasády, základů, sklepa, půdy, ale jsou tu rozebírány i takové detaily, jako je prostup ovládací pásky přes zeď do roletových schránek. Samozřejmě nesmí chybět ani kapitoly o PENB, dotacích, rekonstrukci otopného systému apod.

Ano, nejde celou problematiku probrat dopodrobna. Ale základní informace tu najde každý a podle nich se následně může řídit při výběru materiálu, technologie nebo dodavatelské firmy.

• Zateplení a rekonstrukce rodinného domu, Ulrich E. Stempel
  • Vydala Grada Publishing, a. s., ISBN: 978-80-247-4808-5, počet stran: 160

Menu podle Koko

Veronika „Koko“ Kokešová je známá česká foodblogerka, která má nyní nejen svůj vlastní blog, ale také pořad na Stream.cz. Ale znát ji můžete i z ranní show rádia Expres FM nebo dříve provázela motoristickým pořadem v České televizi. Kdo Koko někdy viděl, poznal, že jde o člověka s neskutečně nabitými baterkami. Tolik energie, kolik je ona schopna vyprodukovat i během vaření, by vyčerpalo i celý tým kuchařů. Dokáže uvařit Phở, přitom udělat kynuté knedlíky a svíčkovou, proloží to vtipy, a to celé v rychlosti Paganiniho houslí. A její energie a vtip se promítají i do její první vlastní kuchařky.

Vezmeme to pěkně postupně. Recepty jsou výborné. Nezapomínají na základní předpoklad – ne všechno doma máme. Takže Koko dokáže sice udělat výborné jídlo s fregolou, ale jedním dechem dodává, že tuhle těstovinu asi seženete jen těžko, takže ji klidně nahraďte klasickou tarhoňou. K tomu přihodí pár zaručených tipů, jak všechno uvařit, aby se to nepřevařilo, nesrazilo, nespálilo a aby to chutnalo dobře.

Ke každému receptu je navíc v knize QR kód, po jehož načtení se ve vašem mobilu či tabletu objeví videonávod, takže můžete vařit opravdu přesně.

Foodstyling je strašně moderní. Dnešní časopisy o vaření a vydavatelství zabývající se kuchařkami vydávají velké peníze lidem, kteří tuhle práci dělají profesionálně. Jídlo před fotoaparátem dobře vypadá, je skvěle naaranžováno, má prvotřídní porcelán, doplňky, pozadí… Koko se s tím nepárala. Na své staré nádobí si vše sama naaranžovala, vyfotila, a co bylo ošklivé, to přemalovala. Vůbec to nevadí. Kuchařka je tak nádherně barevná. Tenhle originální nápad je prostě dokonalý.

Jediná výtka – celou knihou se proplétá sama autorka v mnoha a mnoha tematických fotografiích. Jsou vtipné. Jsou dobře provedené. Ale po páté fotce už má člověk Koko plné zuby. Méně sebeprezentace by prospělo. Na závěr ale musíme uznale zkonstatovat, že rejstřík je tu dokonalý a skvěle se podle ingrediencí vyhledává.

• Menu podle Koko, Veronika Koko Kokešová
  • Vydal Smart Press, s. r. o., ISBN 978-80-87049-71-6, počet stran: 240

Nakladatelství Smart Press nám poslalo i nabídku pro všechny naše čtenáře. Zve Vás na vánoční nákupy od 1. do 22. prosince 2014:

Čeká vás:

• Prohlídka redakce (Velflíkova 1417/12, Praha 6) vždy s někým z týmu nakladatelství.
  • Ochutnávka vánočního cukroví našich skvělých autorů.
  • Kávička a čaj na zahřátí.
  • Vánoční sleva 30 % na všechny tituly.
  • Dáreček ke každému nákupu.
  • … a těšíme se i na vaše děti!

Prosíme o nahlášení vaší účasti předem Vlaďce Zápotocké (zapotocka@smartpress.cz, tel: 775 265 336).

Fotokuchařka Josefa Drábka

Je to dobrý nápad vydat kuchařku, kde postup je přesně nafocen, takže kdokoli má možnost přesně porovnat, jestli těsto na koláč se má rozpadat, nebo být měkké, že se do něj dá udělat prsty i smajlík. Další foodbloger (výrazně méně známý než Koko) se do toho pustil a vytvořil knihu, která je rozdělená i podle toho, jak se čtenář cítí být zdatným v kuchyni. Takže jsou tu recepty od ředkvičkové pomazánky až po Boeuf Bourguignon.

Vyzkoušeli jsme několik receptů a musíme říct, že to šlo jako po másle. Je to skvělé vidět to, co člověk má sám dělat. Na druhou stranu, když jsme u předchozí knihy hovořili o foodstylingu, tak tady by se alespoň trochu hodil. Domácí nafocení pod žárovkou s nevyváženým bílým bodem je trochu tristní výsledek pro fotokuchařku. Zažloutlé fotky s mnohdy úsměvným domáckým vzhledem sice opravdu vypadají jako u vás doma, ale v knížce…

• Fotokuchařka Josefa Drábka
  • Vydala Grada Publishing, a. s., ISBN: 978-80-247-5243-3, počet stran: 200

Titulní foto: Thinkstockphotos.com