Můj květinový ateliér – Markéta Keclíková

Tuhle knihu jsem dal k přečtení a recenzi mojí manželce, floristce a v současné době i dálkové studentce zahradní architektury. Kdo jiný by měl zhodnotit knihu lépe než ona. Tady je její recenze:

Každá kniha věnovaná floristice ve mně vzbuzuje velkou zvědavost, a tak jsem byla moc ráda, že ke mně doputovala i tato floristická novinka. Kniha má čistý design a pěkné fotky. Je rozdělená přehledně do kapitol podle ročních období – 10 dekorací ke každé roční době. Praktické části předchází teorie – např. jak květiny ošetřovat, jaké mít pomůcky a dokonce tipy, jak se stát profesionálním floristou.

Takže celkově pěkná knížka o floristice a splněný sen paní Keclíkové, což naprosto chápu, jde o tak krásnou práci, že se prostě člověk chce podělit.

Co jsem ale zvažovala, je fakt, komu je vlastně kniha určená – texty v úvodu se často obrací k již zkušenějším floristům. Stejně tak výběr materiálu není vždy běžně dostupný pro laika, nebo vyjde hodně draho – nutno nakoupit v květinářství. Pokud byla kniha určená profesionálům, tak mně, jako floristce malé květinové dílny, některé informace chybí – chápu, jde o těžko vydobyté know-how, ale já osobně bych ráda nakoukla ještě hlouběji pod pokličku. Autorka pod ni tak trochu zve, ale pak dává zpátečku. Naopak pro laiky je to možná až příliš obsáhlé čtení. Samotné aranže ale nejsou nijak složité ani pro začátečníky. Určitě ale vyjma vázaných kytic – tady jde o cvik, který se stejně pouze knihou nepředá. Zkušenějšího floristu toho v knize zas tak moc nepřekvapí.

Pokud by byla publikace určená v první řadě laikům, asi bych více upřednostnila používání přírodních materiálů, dostupných čistě v přírodě. Aby si majitel knihy mohl jednoho odpoledne jednoduše říci, dnes mám chuť si něco vyrobit – nalistovat roční období, projít se lesem a večer tvořit s pomocí doneseného materiálu, drátu a třeba slaměného korpusu, pokud by byl potřeba.

Na závěr bych ale chtěla říci, že v knize vidím přínos – laiky může kultivovat, aby věděli, co florista umí a co si u něj tedy mohou objednat, a naopak řadového profesionála pobídnout k precizní práci – a to přece za to stojí!

Jana Čechová

Můj malý dovětek: Možná by si knihu měli koupit pánové z ministerstva financí, kteří zařadili floristiku do EET skupiny jako maloobchodní přeprodej, zatímco prodej párku v rohlíku je podle nich vlastní výroba a možná i umění.

• Můj květinový ateliér, Markéta Keclíková. Vydalo nakladatelství Smart Press, ISBN: 978-80-87049-90-7, cena: 399 Kč.

Běžet s domy – David Vávra

S architektem a hercem Davidem Vávrou jsem se v minulých letech setkával mnohokrát. Ať už jako s autorem knih (například zde je recenze), tak i partnerem našeho časopisu při výběru nejlepšího Domu na míru. Davida Vávru obdivuji pro jeho ohromný záběr, přehled a cit pro umění, detail i vazbu k celku. Pro jeho humor a pohotovost. Dodnes mám v paměti setkání v jednom pražském kině, kde se ho jeden z diváků zeptal, jak vymýšlí své verše o architektuře. On se rozhlédl, očima se zachytil osvětlovacích těles a bez zaváhání zadeklamoval: „skleněné květy voní sedmdesátými lety“.

Můj respekt má David Vávra v mnohém. Po přečtení knihy Běžet s domy se tohle moje přesvědčení o vnitřní i vnější zajímavosti Davida Vávry a jeho díla jen zvětšilo. Vím, že jako architekt pracoval na mnoha projektech (například lávky s věží v Chebu), že navrhoval mnoho interiérů (dnes a denně vídám restauraci Na staré ráně, která je hned vedle mého bydliště). Ale netušil jsem, že jeho tvorba je tak obsáhlá i do dalších dimenzí. Že navrhl kravaty, kytaru, porcelán, dětský koutek v zoologické zahradě…

Kniha vydaná k šedesátinám ukazuje Davida Vávru a jeho dílo jako komplementární soubor myšlenek. Zapadají do sebe, ať jde o architekturu, design, nebo humor.

• Běžet s domy, David Vávra. Vydalo nakladatelství Grada, ISBN: 978-80-271-0467-3, cena: 169 Kč.

Architektonické slohy – Owen Hopkins

Co je vlastně barokní sloh? Co je Art Deco? A proč zrovna ten název? Je nějaký příklad? To jsou otázky, které si položí každý začátečník v oboru architektury. Profesor architektury na Royal Academy of Arts v Londýně Owen Hopkins na tyto otázky odpovídá. Jednoduše, nijak rozvláčně. Ke každému slohu je nějaký konkrétní příklad, zajímavá fotografie, detail.

Protože jsem v oboru už přece jen trochu znalý, kniha by mě měla už spíš nudit. Už bych měl zívat nad některými pasážemi a listovat dál a dál a přeskakovat celé sekce. Jenže jsem to neudělal. Owen Hopkins mě zaujal i po profesní stránce jako autor textů, které jsou čitelné, dynamické, a přitom nesklouzávají k diletantismu, povrchnosti a bulváru. Kdo se chce v základu orientovat, tohle je ta pravá kniha. Pokud chcete víc vzorů, rozvětvení jednotlivých slohů a příkladů, tak musíte jít jinam.

• Architektonické slohy, Owen Hopkins. Vydalo nakladatelství Grada, ISBN: 978-80-247-5750-6, cena: 399 Kč.

Jan Čech