Německý designér má své vlastní studio už od roku 1991 a za tu dobu pracoval pro celou řadu renomovaných firem. „Design v každodenním životě je podle mne opravdu velmi důležitý,“ říká. Věci s jeho podpisem jsou jednoduché, elegantní, někdy i velmi vtipné. „Z oblečení mám rád značku Paul Smith, klasickou anglickou módu, nebo věci od Helmuta Langa,“ odpovídá na otázku, jaký design rád používá ve svém každodenním životě. „Mám rád práci Rona Arada nebo Marca Newsona. Obdivuji kompaktnost jejich tvorby. To, jak jasně si jdou za svou ideou designu,“ jmenoval dva kolegy z oboru, kteří podle něho stojí na zcela opačném pólu. „Když jsem na začátku devadesátých let začínal s vlastní praxí, považoval jsem za správné vytvářet velmi jednoduché věci. Teď už mne jednoduchost jako taková příliš nezajímá, protože chci, aby věci byly spíš komplexní. I proto vyhledávám projekty, kde je nepředvídatelný výsledek. Kde mohu uplatnit vlastní myšlení a nové postupy. Ale na druhou stranu se nezříkám svých starších věcí, jen se na ně dnes dívám trochu jinak,“ dodává.

Konstantin Grcic (1965) začal studovat na John Makepeace School for Craftsmen v Dorsetu, poté pokračoval na prestižní Royal College of Art v Londýně, kde také v roce 1990 graduoval. Nejprve pracoval ve studiu Jaspera Morrisona a v roce 1991 si založil vlastní studio Konstantin Grcic Industrial Design. Velmi záhy na sebe upoutal svými návrhy pozornost a nyní patří k evropské designérské špičce. Pracuje pro renomované značky, jako je Agape, Authentics, Cappellini, ClassiCon, Driade, Flos, Iittala, Krups, Lamy, Laufen, Magis, Moorman, Moroso, Muji, Plank, Porzellan Manufaktur Nymphenburg, Whirlpool, OMA. Konstantin Grcic získal celou řadu ocenění za nejlepší design nebo výrobek, jeho židle Miura už dostala tolik cen, že by je měl stejně stohovat, jako lze samotnou židli.

Od minimalismu k jednoduchosti

Práce kanceláře Konstantin Grcic Industrial Design je často označována za minimalistickou, sám Konstantin Grcic raději hovoří o jednoduchosti. „Velmi věřím v jednoduchost. Podle mne je například židle One jednoduchá: má přesnou strukturu a vnitřní logiku a žádné ornamenty. Vyjadřuje jednoduchost tak, jak ji vnímám já, tedy tak, že něco redukujete až ke kořenům, k samotné podstatě věci. To je to, co dělá design lidským,“ objasňoval Konstantin Grcic v roce 2005 na příkladu úspěšné židle One základní principy své tvorby. I při této redukci nepostrádají jeho návrhy eleganci a v neposlední řadě také humor.

Návrhy a výrobky kanceláře Konstantina Grcice jsou zastoupeny v mnoha světových sbírkách moderního umění a designu: Centre Georges Pompidou, Paříž; Museum of Modern Art, New York; Brooklyn Museum of Art, New York; Design Museum, Londýn; Victoria & Albert Museum, Londýn; Stedelijk Museum, Amsterdam; Boijmans Van Beuningen Museum, Rotterdam a Neue Sammlung, Mnichov.