Architektura olympijských her

Martin Vlnas se ponořil do problematiky ohromných sportovišť, vesniček a doplňkových staveb pro olympijské hry opravdu s velkou vervou. Probírá tyto stavby jak ze skutečně architektonického hlediska, chválí je i kritizuje, tak hlavně z hlediska provozního. Je možné vůbec vybudovat tolik sportovišť, aby bylo nalezeno jejich využití i po skončení her? Jak se s takovým úkolem poprat? To je problém všech uplynulých olympiád, které dnes ukazují, že i při sebevětší snaze o udržitelnost rozvoje se to nikdy nepodařilo. Ano, jsou tu sportoviště, která byla dočasná, takže je stačilo sundat. Nebo se odstranily nadbytečné tribuny a vznikly sportovní areály pro místní obyvatele. Jenže ve stejné míře se objevují problémy se sportovišti, která využití nenašla. Nádherný je příklad olympijské vesničky z berlínské olympiády v roce 1936, kterou po válce obsadily sovětské okupační síly, opustily ji v roce 1992 a dodnes tento ohromný areál leží v dezolátním stavu.

Kniha je to výborná. Jelikož jsem založený hodně technicky a na detaily, tady jsem si užil. Historicky – technicky – logicky – s výhledem. Takhle kniha představuje architekturu olympijských her a podle mě je to fantastický počin. Zabrousila dokonce i do možné kandidatury Prahy, což je příjemná perlička na celém olympijském dortu. Škoda, že v knize je několik chyb, které pramení spíš z editorského chvatu, aby stihli vydání do olympiády v Koreji, jako jsou prázdné grafy apod.

• Ing. arch. Martin Vlnas, Ph.D., Architektura olympijských her. Vydala Grada Publishing, ISBN: 978-80-271-0213-6

Cabin Porn

Tak tuhle knihu jsem si vyloženě vyžádal. Je to takový ten sen, který má každý kluk, když čte mayovky nebo foglarovky – postavit si vlastní chatičku v zapomenutém údolí, kde zurčí potok a lidská noha sem nevkročila. Místo jen pro sebe. Domek postavený vlastníma rukama. A ten sen je v téhle knize ve 100+1 případě. Jsou to chatky na konci světa (jde i o podtitul knihy), postavené leckdy jen z toho, co leželo kolem. Chatky, kde nenajdete internet a sušičky prádla a nábytek od věhlasných designérů. Naopak. Je zázrak, když mají zavedenou elektřinu a venkovní koupelnu s tekoucí vodou. Jsou tu nádherné domky vypiplané do posledního detailu, stejně jako podivné boudičky postavené ze starých oken, lodních kýlů nebo na korbách pick-upů. Jsou tu stavby ultramoderní, stejně jako zemljanky nebo domy ve větvích stromů.

Co dům, to příběh. Co dům, to historie a charisma domu samotného i jeho obyvatel. Jak jsem předeslal v předchozí recenzi, mám rád technické věci a chci detaily, chci nejen inspiraci, ale i návod. A ten mi tu hodně chybí. Cabin Porn je jako beletrie. Nádherná, zasněná. Je to ideální knížka na večery s knížkou v posteli. Na rozložení na dece pod stromem a brzkou „inhalaci“ stránek ve stínu letního odpoledne.

Tuhle knihu jsem přečetl. Přiznávám, že ne celou. Jen pár částí. Jen kousky, abych si něco nechal právě na letní rozjímání pod naším jasanem na chatě. A možná mě to inspiruje k tomu, abych dětem postavil pěkný domeček ve větvích stromů. Uvidíme.

• Zach Klein, Cabin Porn – Chaty na konci světa. Vydala Grada Publishing, ISBN: 978-80-271-0565-6