Pokud vám několik tašek po stavbě domu zůstalo, můžete je využít i trochu netradičně. Co tak zkusit nějakou hudební hračku? Svůj rodinný dům jsem postavil v Bílých Karpatech, o vítr zde není nouze, nakonec nedaleko od domu mám i větrný mlýn a větrník elektrárny. Postavil jsem variantu chimes, tedy jakési zvonkohry náhodně rozezvučované prouděním vzduchu. Jako základ je použit odvětrávací komínek, jenž jsem úhlovou bruskou zkrátil na vrchní polovinu. V pravidelných roztečích jsem na spodní okraj navrtal díry, kterými později povedou provázky. Ze střešní tašky Bobrovka (lze použít i jiný typ tašky) jsem nařezal tenké pásky různých délek, pro dobré rezonanční vlastnosti jsem navrtal díry ve 2/9 délky. Jednotlivé kusy tedy visí jako krápníky na zkráceném odvětrávacím komínku a už v tuto chvíli v mírném větru ťukají o sebe. Pro zvětšení akustického efektu jsem do osy celého objektu zavěsil keramický kruh – jakési srdce podobné tomu ze zvonu, opět vybroušený ze střešní tašky. Závěs dále pokračuje na závaží, které opticky uzavírá konstrukci a vhodným způsobem koriguje pohyb srdce při nárazech větru. Keramochimes může ozdobit jak terasu s keramickou střešní krytinou, tak například i strom v zahradě.

Keramický zvonek Tondach

Dalším výrobkem je keramický zvonek, použitelný například ke dveřím domu (ten čínský digitální jsem ze svého domu odstranil poté, co zvonil zničehonic jak zběsilý všechny melodie od „Pro Elišku“ až po „Big Ben“). Jako základ jsem opět použil odvětrávací komínek. Tentokrát jsem odbrousil jen nezbytně nutnou spodní část a vytvořil jsem pravidelný řez ve tvaru kružnice. Výroba srdce zvonu vyžadovala trochu více zručnosti, přece jen úhlová bruska je primárně konstruována na rovné řezy. Materiálem je opět Bobrovka, jejíž tvrdost je akusticky ideální. Na srdce jsem zavěsil ozdobnou růži vybroušenou ze štítové koncovky hřebenáče. Celou konstrukci vhodně zakončuje i po funkční stránce.

Keramofon

Z keramických střešních krytin je ale možno vytvořit i plně funkční hudební nástroj podobný xylofonu. Jednotlivé tašky jsou zkráceny a seřazeny do hudební řady zahrnující všechny půltóny v rozsahu dvou oktáv. (Čím kratší taška, tím vyšší tón.) Zvuk tašek je natolik konkrétní a ladění stabilní, že lze keramofon zařadit i do hudebních sestav s klasickými nástroji a předvést akustické možnosti stavební keramiky v plné šíři.

Pokud vás hudební vlastnosti střešních tašek zaujaly, vězte, že z keramických prvků lze vytvořit i další instrumenty jako keramokytaru, keramohousle, keramobasu, ba i keramobuben a keramocajón. Zajímá vás zvuk těchto experimentálních nástrojů? Přijďte se v záři podívat na veletrh ForArch, kde budete mít příležitost si keramonástroje vyzkoušet, případně si poslechnout dobře vypálený zvuk celého Keramorchestru.