Garáže se integrují do moderních staveb téměř automaticky, u rodinných domků se dokonce stávají velmi podstatným dílem budovy. Především plocha vrat je ve finále nezanedbatelnou částí domu, musí spolu s funkčností splňovat i estetické hledisko a optimálně také ladit s danou architekturou.

Co od vrat očekáváme?

Odpověď se odvíjí nejen od systému zavírání, designu, konstrukčního řešení, ale také od velikosti garáže. Mimo vzhledu se také musíme rozhodnout, zda je potřeba mít vrata zateplená. To je velmi důležité především při integraci garáže do rodinného domku. U finálního výběru samozřejmě rozhoduje u většiny z nás cena, ta je přímo úměrná nejen k velikosti a typu vrat, ale i k doplňujícímu komfortu v podobě dálkového ovládání, bezpečnostních prvků či odolnosti proti zlodějům. Konstrukčním materiálem v současnosti bývá skladba kovových a plastových komponentů, u luxusních variant lze vytvořit kombinace s masivním dřevem. U většiny typů lze do vrat integrovat dveře nebo prosklení.

Optimální velikost vrat

Pro vaše pohodlí a klid při parkování je lepší volba co nejširšího vjezdu. Ten by měl být zhruba o půl až tři čtvrtě metru širší než vaše vozidlo. Neméně důležitá je i jejich výška, ta by měla být minimálně 190 cm, ale optimální je rezerva nad vozem zhruba 25 cm. Neměli bychom ale zapomenout na možnost použití střešního boxu či jiných nosičů, v tomto případě, zejména za zhoršeného počasí, je příjemné zajet rovnou do garáže bez jejich demontáže. Také stále větší obliba velkoprostorových a terénních vozů by mohla být důležitým faktorem při budování garáže a zejména výšky vjezdu.

Jaký zvolit pohon?

U budování novostavby je cenový rozdíl mechanického a elektrického pohonu vzhledem k celkovým nákladům relativně zanedbatelný. Navíc se nemusíme obávat nefunkčnosti složitějšího systému v případě poruchy či výpadku elektřiny, téměř vždy se dají vrata otevřít mechanicky. Stačí jen odblokovat stávající pohon, a pak jdou vrata lehce otevřít. Navíc není důležité se předem rozhodnout o finálním řešení, motor s ovládáním lze dokoupit později.

Volba zabezpečení

V tomto případě jde o dva aspekty, o vlastní zabezpečení vrat proti zlodějům, ale také o bezpečný provoz. V případě provozu dálkového ovládání je to stejné jako u zabezpečení vozů. Kódované signály jsou samozřejmostí. U ostatních se většinou používají shodné vložky zámků jako u domovních dveří, tedy s možností nejvyšší ochrany. Ale u vrat jde také o ochranu našeho zdraví, především dětí či domácích mazlíčků. Proto je dobré mít elektrické ovládání pohonu jištěné zátěžovými čidly. V případě sebemenší překážky provozu vrat se chod ihned vypne nebo dokonce posune zpět. Důležitým prvkem jsou i pádové brzdy, ty zablokují rychlý zpětný chod otevřených vrat, a tím zamezí nežádoucímu pohybu.

A jaký zvolit typ vrat? O tom víc opět příště.

Stavební příprava pro montáž vrat

  • V případě montáže do vjezdového otvoru by měl zůstat hrubý, neomítnutý.
  • Finální podlaha garáže se provádí až po montáži vrat.
  • Při umístění za otvor by měl být již před montáží omítnutý, podlaha se dodělává
  • shodně až po montáži.
  • Při použití sekčních vrat se stropním zasouváním je nutná minimální výška nad
  • překladem deset centimetrů, u rolovacích je tento parametr více než dvojnásobný,
  • odvíjí se od typu, ale i výšky vrat.
  • V případě automatického pohonu zavírání je nutné počítat s umístěním zásuvky
  • na 230 V.

-Robert Virt, Dům a zahrada 8/2010-Foto:

Tip na další zajímavé čtení z časopisu Dům a zahrada 9/2010Časopisy
  • Hlavní téma: Fasáda
  • Finance: Hypotéka na stavbu domu krok za krokem
  • Vytápění: Srovnání jednotlivých paliv a typů vytápění - Čím topit? Jak ušetřit?
  • Napravujeme chyby u technických prostor

Objednejte si předplatné časopisu Dům a zahrada a získejte řadu výhod.