Nákupní a zábavní centra rostou na periférii všech větších světových měst. Diverzifikace sociálních a urbánních struktur směrem k monofunkčnosti do české krajiny – a samozřejmě nejen sem – vnesla ocelové či pestrobarevné krabice nákupních center, rozlehlé parkovací plochy o tisícovkách míst a také zcela novou dimenzi architektury. Nákupní centra – až na výjimky - nevnímáme jako plnohodnotnou architekturu, tvůrci zůstávají širší publicitě skryti. Dodejme, že obvykle právem. Jistým průlomem byla pražská realizace nákupního centra Nový Smíchov, ale i tam DA studio zůstalo „jen“ v roli navrhovatele kabátu. Interiéry si nakonec francouzský obchodní dům Carrefour nechal vyřešit od svého týmu. Před dvěma týdny (8. října 2002) se za zvuku Šumu svistu (aneb oblíbené večírkové kapely) otevíralo další z obřích nákupních center – Metropole Zličín. Jak se rozvíjejí česká nákupní centra Stávající obchody pražského zličínského Shopping Parku (Globus, Tesco, Ikea a další) přitáhnou každý týden v průměru čtvrt miliónu nakupujících. Obrovský počet lidí, kteří z devadesáti procent přijíždějí do nákupní oblasti automobilem představuje mimo jiné také složité logisticko-dopravní architektonické řešení. Než se ale podíváme na samotný projekt Metropole a jeho architekturu, nezaškodí rozšířit kontext „českého nakupování“ o několik čísel. < a bordercolor="black">Střední a východní Evropa zaznamenala v posledních letech obrovský boom zábavy a nakupování. Dalo by se také říci, že jsme bohatší, více si užíváme, více jezdíme, více nakupujeme... Architektura nechť nám tedy slouží k této radostné konzumaci. Nejen do České republiky vtrhly téměř všechny evropské a také některé zámořské obchodní řetězce, které, obvykle na zelené louce, začaly budovat svá nákupní a zábavní centra. V loňském roce všichni tito investoři vystupňovali tempo výstavby velkoplošných prodejen. Není divu, protože trh začíná být pomalu nasycený. Možná zní až neuvěřitelně, že v roce 2001 bylo podle výzkumu projektu "Hypermarket 2001" realizovaného společnostmi Incoma Research a GfK Praha do provozu uvedeno 31 nových hypermarketů! Podle publikovaných výsledků je v současné době v České republice v provozu již 82 prodejen tohoto typu. Pro představu upřesněme, že hypermarketem se rozumí prodejna s širokou nabídkou potravinářského a nepotravinářského sortimentu a s prodejní plochou nad 2500 m2. Podle výsledků tohoto šetření se celkový tržní podíl hypermarketů přiblížil úrovni 10%.„O extrémní rychlosti, s jakou se hypermarkety staly téměř samozřejmou součástí trhu, svědčí i fakt, že zatímco před třemi lety disponovaly dohromady prodejní plochou 40 tisíc m2 (na které realizovaly obrat pouhých 2,5 mld. Kč), v roce 2000 již to bylo 430 tisíc m2 (a více než 51 mld. Kč maloobchodního obratu),“ říká výzkum. Pěkné sousto pro všechny stavební profese. A pro architekty? Aktuálnímu trendu tzv. "fun shoppingu" se přizpůsobuje nejen atmosféra nákupních center, ale i spektrum nabídky. Vedle obchodu jsou tak do center často zakomponovány nejen provozovny služeb a stravování, ale stále více i zábavní zařízení, například multikina. Metropole na periferii < a bordercolor="black">Celkovým rozsahem ploch je v České republice největší právě Shopping Park v Praze na Zličíně (v pořadí druhým je Centrum Černý Most v Praze 9, největší počet jednotek pak nabízí centrum Olympia v Modřicích u Brna).S dokončením nákupního centra Metropole se zličínská aglomerace rozrostla na 190 tisíc m2. Podle odborníků se jedná o první "shopping mall" v Čechách. Původně americký způsob prodeje nestojí na hypermarketu jako hlavním magnetu centra, ale operuje s nakupováním jako čistě zábavní aktivitou. Aneb nakupovat je zábava a nikoliv povinnost zásobit rodinnou ledničku. Kromě nábytku, oblečení a filmové zábavy nabízí Metropole tzv. food court, jakési nádvoří s restauracemi světové kuchyně – od pizz až třeba k mongolským specialitám. Za velmi pozitivní až klíčový moment úspěšnosti celého projektu označuje Robert Neale z developerské společnosti Portland Trust, která Metropoli realizovala, architektonický návrh a výtvarné zpracování. Lenka Kholová, ředitelka Metropole Zličín entuziasticky říká: "Spojení špičkových a progresivních komerčních a zábavních zařízení do jednoho komplexu vyvolá stálý zájem milionů zákazníků – dnem i nocí tak budou moci využívat špičkového, dobře situovaného multifunkčního centra. Věříme, že se nákupní centrum Metropole Zličín stane integrální a významnou součástí pražského kulturního a společenského života." Nová generace ve stylu nakupování Nákupní centrum Metropole Zličín představuje svým pojetím zcela nový typ obchodního a zábavního komplexu - nabízí spojení obchodu a zábavy, odpovídající nejvyšším evropským standardům. Projekt se nachází devět kilometrů od centra města u sjezdu číslo 2 z dálnice E50. K rozšíření spádové oblasti o oblast Prahy 6 přispěl i nedávno dokončený úsek pražského městského okruhu. Z dopravního hlediska má Metropole Zličín přímé napojení na dálniční tah na Rozvadov. Obchodní centrum má 2000 parkovacích míst.< a bordercolor="black">O architektonickém řešení Metropole říkají autoři návrhu, společnost Chapman Taylor Architects: „Prostorové uspořádání do značné míry navrhl klient na základě svých znalostí požadavků maloobchodníků, přičemž vycházel ze zkušeností s komerčním pronájmem na českém trhu. Projekt počítá s nákupním střediskem, kde hnací silou a tím hlavním, co přitáhne zákazníky, bude velikost a pestré složení skupiny nájemců.Klient jednoznačně požadoval budovu, která nebude jen další nákupní krabicí na předměstí. Výstavba budovy tvoří první fázi projektu, začátkem příštího roku pak bude v České republice následovat druhá fáze. Nové středisko bývá označováno na projekt "druhé generace". V kontextu českého trhu to znamená, že tu nenajdete hypermarket. Původní americká koncepce nákupních středisek, importovaná do Evropy z USA před třiceti lety, našla své pokračování v řadě jedinečných evropských variant, které reagují na demografické a geografické zvláštnosti "starého kontinentu". Budova využívá kombinaci prefabrikovaného betonu, kovových a skleněných ploch, které vytvářejí jednoduché formy celého objektu. Vnější podobou budova zapadá do kontextu předměstí. Vzhledem k okolí, které je tvořeno obrovskými nákupními hangáry a frekventovanými dálnicemi, a také kvůli většímu zviditelnění, byla zvolena snadno rozlišitelná stavba se zřetelnými vchody a s dostatkem plochy, na kterou mohou nájemci umístit své štíty. Interiér nabízí prostory různého druhu. Je tu vnitřní ulice s expanzivní prosklenou střechou, "intimnější" prostor s řadou