S rozvojem cestovního ruchu a mnohonásobným nárůstem ubytovacích kapacit nejen v Praze, ale i v řadě dalších našich měst se v posledních dobách pozornost architektů upřela i do tohoto segmentu navrhování staveb. V rubrice Architektura se snažíme rovnoměrně mapovat všechny typy realizací, stejně jako regionální zastoupení – nejen Praha, Brno, ale i další centra. Jednotícím prvkem je moment kvality – jde nám o domy, návrhy a činy, které v kontextu soudobé české architektonické tvorby znamenají určitou kvalitu. Po administrativách, bytových souborech, ale i historii a dosud nerealizované knihovně v Hradci Králové se podívejme na architekturu několika zajímavých hotelů, které v posledních dvou letech vznikly v Praze. V tomto a následujícím dílu se zaměříme na tři realizace, které z běžné produkce vybočují. Řeč bude o samostatné kapitole – design hotelech. V rámci tohoto dílu navštívíme pravděpodobně první český (porevoluční) design hotel – Holiday Inn PCC. V dílu následujícím pak dvě zdařilé realizace této architektonické kapitoly – hotel Josef, který v centru Prahy realizovala slavná česká architektka Eva Jiřičná a smíchovský angel´s. Ten pro změnu navrhlo DA studio. Jejich stylově čistý, pro někoho možná příliš chladný design hotel je součástí výstavby Nového Smíchova – objemem soukromých (a minoritně i městských) investičních prostředků se jedná o největší stavební realizaci v poválečném Česku i Slovensku. Výjimku by pravděpodobně tvořil Temelín a další podobné stavby, ale nezapomínejme, že řeč je o architektuře, tedy tvorbě nikoliv betonování. Nový Smíchov, kde kromě nárožní dominanty Zlatý Anděl Jeana Nouvela vyrostlo "nové" kosmické město obchodu, nakupování, kanceláří a moderního životního stylu, bude určitě tématem některého dalšího článku v této rubrice. Dnes se nejprve podíváme na nový fenomén – design hotely. Pravděpodobně všechny charakteristiky splňuje pankrácký Holiday Inn Prague Congress Centre. Design hotely: továrna na sny vs. továrna na spaní Holiday Inn Prague Congress Centre sám sebe označuje za první design hotel v Praze a nejspíš má pravdu. Samotný hranol hotelového exteriéru není ničím zvláštní, někteří škarohlídové ho dokonce mohou vedle Kongresového centra (alias Pakulu) považovat za mladšího bratra této socialistické stavby. Interiér, ale skrývá pozoruhodnou směsici interiérového designu nejen světových jmen jako je Ingo Maurer, Antonio Citterio, Alberto Medo, Philippe Stark a další, ale především tuzemské Barbory Škorpilové a studia Mimolimit. Než ale projdeme točícími dveřmi Holiday Innu, dodejme, že tento design hotel obdržel v roce 2001 developerskou cenu Best of Realty v kategorii hotelových realizací. Co je design hotel Jak vlastně kategorie individuálních hotelů definovat? S rozvojem cestovního ruchu se po celém světě po válce začal rozvíjet cestovní ruch, který dnes patří k odvětvím generujícím vysoké zisky a pro řadu zemí vůbec největší (často až absolutní) podíl národního produktu. Celková globalizace světové ekonomiky se samozřejmě nevyhnula ani této oblasti: kromě obrovských hotelových komplexů, které vznikají prakticky ve všech destinacích světa, nás ale v tuto chvíli budou více zajímat hotely menší, individuální – zkrátka takové, u nichž role architekta byla větší než jen pouhé rozvržení lůžek a čtverečních metrů. Řada podnikatelů v cestovním ruchu někdy od šedesátých let pochopila, že existuje ne nevýznamná skupina turistů, kteří hromadné – byť sebeluxusnější – ubytování neuspokojuje. Reakcí je pochopitelná snaha odlišit se, nabídnout (často třeba jen zdání) individuálního přístupu, jedinečnosti, výjimečnosti... Velmi specifická zadání a řešení hotelových interiérů a provozů by sama vydala na samostatný seriál, pokusme se tedy definovat alespoň základní znaky design hotelu. Menší počet lůžek, intimní atmosféra, značkový design vybavení a snaha nabídnout klid a maximální pohodlí každému z hostů vede zadavatele k tomu, že hledají stále nové a atraktivnější formy architektonického řešení. A tak design hotely nalezneme v bývalých věznicích, skladech, v prostorách netypických a svou dispozicí a původní náplní inspirujících. Ve světě jsou to matadoři jako již zmiňovaný Jean Nouvel, Phillipe Starck a další, kteří luxusní netypické a individuální řešení hotelového provozu pro bohaté investory rádi realizují. Mějme však na paměti, že hotel, byť je sebeindividuálnější a vyvedený na stole velkého Mistra, je pořád "jen" továrnou na spaní, jídlo a dobrý pocit hosta. Z toho plyne, že proti architektovi pak stojí zástupy technologů, kuchařů, pokojských a dalších hybatelů této "továrny na spaní". Design hotel proto vždy zůstane jakousi pomyslnou (a drahou) perlou na vrcholu všech těch tří a dvouhvězdičkových nocleháren. U nás se v této oblasti jako pravděpodobně první realizoval právě Holiday Inn. Holiday Inn PCC Pro potřeby zasedání Světové banky a Mezinárodního měnového fondu byla v roce 2000 na Pankráci postavena původně administrativní budova. Ta po skončení mezinárodních jednání byla v lednu až dubnu 2001 přestavěna na čtyřhvězdičkový hotel, který byl otevřen 12. dubna loňského roku. Přiřadil se tak mezi 3114 hotelů společnosti Six Continents PLC (bývalá Bass Hotels 7 Resorts), z nichž více než 1500 nese jméno Holiday Inn. Při řešení interiérů Holiday Inn PCC odmítli zadavatelé kopírovat osvědčená řešení z padesátých nebo sedmdesátých let a jednoznačně se vydali nelehkou cestou soudobého designu otevřeného do budoucnosti. Původní objekt vytvořil pražský architektonický ateliér A.D.N.S. a původně byl koncipován jako kancelářské zázemí pro zasedání finančníků. Investorem celého projektu, zpracovaného týmem A.D.N.S., byly společně Kongresové centrum Praha a společnost Targa Hotels. "Přestavba hotelu probíhala pod vedením firmy Mimolimit, hlavními architekty byli slečna Škorpilová a pánové Nedvěd a Beran, lidé s invencí, kteří se nebojí nových nápadů. Použili moderní netradiční materiály - barevný abet, corian, desky z terazza," charakterizuje netradiční interiérové řešení ředitel hotelu Jan Filip. "Možná odvážné, ale velmi působivé jsou kombinace dvou barev stěn, zejména v pokojích, kde tak dochází k optickému zvětšení prostoru. Podlahy ve společenských prostorách jsou pokryty různými druhy pískovce, terazza, africkými a jasanovými parketami, díky čemuž dochází k optickému členění. Tomu napomáhá také kombinace různých typů závěsných lustrů, lamp a loučí. Velmi důležitým faktorem hotelu je světlo, jak přírodní, tak umělé." Mimolimit a netradiční materiály Jak vlastně Mimolimit interiér pojal? Především jde o nápadité vazby suchých květů s dalšími přírodními materiály (restaurace a Lobby bar). Velká pozornost byla věnována výběru dekoračních látek na po