Po prvním dílu, v němž jsme si představili relativně nový trend v navrhování hotelů – design hotely - se dnes zaměříme na dvě zdařilé architektonické realizace, které vznikly v posledních letech v Praze. Řeč bude o angel´s hotelu DA studia a hotelu Josef od Evy Jiřičné. Eva Jiřičná v Praze Na úvod připomeňme jen několik dosavadních realizací britsko-české architektky Evy Jiřičné. Z Prahy je známa realizací skleníku Oranžérie na Pražském hradě. Subtilní ocelový skelet „kosmického“ skleníku do sebe integruje i starší stavby - renesanční zeď a kašnu od Josipa Plečnika. Uznání získal i její projekt dvě stě metrů dlouhé lávky pro pěší v areálu brněnského Koliště. V Brně Eva Jiřičná realizovala i jeden ze svých posledních projektů - koncept výstavy přibližující život a dílo významného vědce českého původu Gregora Johanna Mendela v Opatství sv. Tomáše. Ve Velké Británii, kde Eva Jiřičná působí, realizovala se svým týmem množství soukromých bytů, domů a klubů (například interiéry Joan & David Shoes na londýnské New Bond Street nebo Muzeum Johna Soana na Lincoln's Inn Fields). Architektka svou práci staví na konstrukční rafinovanosti - obvykle na kombinaci několika materiálů (skla, leštěné oceli). Její design hotel Josef se nachází v Rybné ulici, pět minut chůze od Staroměstského náměstí. Navenek na sebe nijak výrazně neupozorňuje (nemá ani venkovní štít), fasáda je ozvláštěna hi-tech slunolamy, přes prosklenou stěnu s otáčecími dveřmi je dobře vidět přízemní bar, recepce, schodiště a lobby. Na první pohled je také patrné výrazné skleněné schodiště. Jde o jedno z oněch schodišť, kterými se česká architektka žijící v Londýně proslavila po celém světě. Interiéry hotelu Josef jsou laděné do jemně béžové a doplňují je zajímavé detaily, například pro Jiřičnou typická kulatá lodní okénka ve dveřích (použila je i pro interiéry společnosti Arthur Andersen v Tančícím domě) nebo zajímavé ukotvení policového systému za recepcí. Nalevo od recepce je bar - podsvícený blok z mléčného skla. Ve stejném duchu je řešena také recepce a po pravé straně lobby s jednoduchými béžovými koženými křesílky Caprichair (Baleri Italia) – ty doplňují lehké kovové stolky. Restaurace tohoto design hotelu je navržena v retrostylu kaváren první republiky (trubkové židle s výpletem Thonet). Moderní hotel samozřejmě doplňuje fitness na střeše a velká terasa s krásným výhledem na Prahu. Většina ze 110 pokojů (8 jednolůžkových, 25 dvoulůžkových, 10 queen size - velkých a 67 king size - extra velkých) je situována do zahrady, přesto jsou ještě odhlučněny a zastíněny. Výrazová čistota a maximální jednoduchost spolu s kvalitními materiály - tak působí hotelový pokoj na první dojem. Luxusní prosklené koupelny, které opticky zvětšují pokoj doplňuje policový systém osazený do skleněné stěny koupelny. Osmipatrový hotel Josef doplňuje zahrada o rozloze 102 m2. angel´s hotel Druhou designově vytříbenou realizaci, kterou si v dnešní rubrice Architektura představíme, je smíchovský angel´s hotel Prague společnosti Vienna International. Interiérové řešení je opět charakteristické jednoduchými liniemi, použitím pastelových barev, skla a kovu. Kategorií se - stejně jako v případě hotelu Josef – jedná o čtyřhvězdičkový hotel, doplněný o kongresové centrum. Tento design hotel vznikl v rámci komplexu Anděl City vedle projektu Nový Smíchov. S Hotelem Josef na Starém Městě má angel´s společného více, než by se na první pohled mohlo zdát. Stejně jako Josef Evy Jiřičné vychází smíchovská realizace z architektury třicátých let, a s jistou licencí můžeme říci, že volně odkazuje k funkcionalismu. Oba investoři pocházejí z Rakouska. Oba architekti interiérů při realizaci implementovali módní trendy londýnských designérských dílen. Pojetí pokojů angel´s hotelu od týmu Jestico+While (realizovali například British Council na Národní třídě v Praze) je v mnohém podobné koncepci hotelu Josef Evy Jiřičné. Převažují pastelové barvy, dominantní je užití skla a nerezových ocelových prvků. Eva Jiřičná oddělila koupelnu od pokoje pouze sklem, tým Jestico+While použil skleněné dveře, ovšem u vnitřního koupelnového prostoru sklem nešetřil. Podle informací investora v obou případech většinu interiérů dodávaly české firmy. Ředitel angel´s hotelu Richard Straub (který mimo jiné před šesti lety pracoval v děsivém hotelu Don Giovanni), k tomu dodává, že podíl českých subdodavatelů vyjma elektroniky utěšeně narůstá. „Srovnám-li Don Giovanni a angel´s, tehdy se tam na dodávkách podílelo pouhých 35 % tuzemských subdodavatelů.“ Relativně malý prostor pokojů opticky zvětšují velké prosklené plochy, které nalezneme u obou realizací. Nás ale kromě jednoduchého interiéru zajímá i exteriérové řešení, které připravoval architekt Petr Prouza (DA studio). Ten také stál u projektu Nový Smíchov - dodejme, že už nikoliv u jeho dokončení. Interiéry sousedního nákupního centra nakonec realizoval (pravděpodobně) anonymní tým silného francouzského investora. Angel´s hotel je součástí sítě hotelů společnosti Vienna International. Tato společnost provozuje v České republice ještě hotel Diplomat (od roku 1989), hotel Savoy na Pohořelci (od roku 1994), hotel Palace a hotel Dvořák v Karlových Varech. A jak vyplývá z uvedených jmen, nejedná se o hotelového provozovatele specializovaného na design hotely. Jen pro orientaci, kolik realizace takového středně velkého design hotelu stojí? Rakouská společnost Porr podle svých slov investovala do projektu 38 mil. EURO (celková investice v projektu Anděl City se pohybuje kolem 200 mil. EURO). Z hlediska architektonického řešení je zajímavý tzv. Crystal room. Celoskleněná, lehce nachýlená kostka přisazená na tenkých nožkách k hotelu, pojme několik desítek lidí a je součástí konferenčního centra. Na všech třech představených hotelech (Holiday Inn PCC v minulém dílu) jsme chtěli ukázat, že ubytovací zařízení s "přidanou estetickou hodnotou" zaznamenávají ve světě čím dál tím vyšší oblibu a pronikají i k nám. Jejich celkové pojetí nemíří na běžného turistu, ale snahou investorů i arc