Pozemek pro výstavbu budoucího nákupního a zábavního centra Velký Špalíček (vpravo kostel sv. Michala, v pozadí hrad Špilberk)V dnešním dílu se od vesměs pražských rekonstrukcí a nových realizací opět podíváme do regionu České republiky - tentokrát přímo do moravské metropole. Nezaškodí si připomenout jednu z největších architektonických ostud posledních let, která se udála v Brně. Její dosah jde za hranice Brna, pravděpodobně ho lze vztáhnout na celou republiku. Ano, řeč je právě o Velkém Špalíčku. Brutální, hloupé až tupé stavbě, kterou se díky politickým čachrům na místní radnici a tlaku silného zahraničního developera podařilo "posadit" do samotného centra Brna. Brna, které svou kvalitní architekturou mnoha století patří dnes do učebnic architektury. Model< a bordercolor="black">Shrňme si v kostce průběh výstavby. Na pozemku v centru Brna, několik minut chůze od Náměstí Svobody se na pozemku, kde byla jedna z nejstarších zástaveb moravské metropole, rozhodl rakouský developer Intercom, jehož hlavními akcionáři jsou společnosti UBM (z Prahy ho můžete znát napříklda z bytového projektu Zvonařka) a Warimpex postavit zábavní, nákupní a obchodní centrum. Prostě obvyklou směsici multikina, popcornové pasáže s trendovým oblečením a nějaké ty kancelářské plochy. Takzvaná rekonstrukce, která ovšem de facto znamenala pro historickou zástavbu naprosté srovnání se zemí (viz snímek stavební jámy) a Čtyři rekonstruované historické domy v Dominikánské ulici 1, 3, 5 a 7 jsou součástí nákupního a zábavního centra Velký Špalíče(červenec 2001)< a bordercolor="black">novostavbu, pochází z dílny Milana Gála z ateliéru Imag Architekt, s. r. o. V číslech to znamenalo přibližně patnáct tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, které vznikly v památkově chráněném centru Brna. Náplň jednoduchá: multikino Ster Century se sedmi sály, butiky a obchodní pasáž. Navenek naprosto nezajímavá stavba připomínající socialistické kulturáky a další režim "stavby" je uvnitř plná sádrokartonu, z něhož se dotvořilo nejen multikino, ale i další interiérové detaily. Před otevíráním v létě 2001 se vzedmula v médiích silná vlna odporu, místní architekti před obludným domem dokonce protestovali a házeli rajčata, ale to už bylo samozřejmě pozdě, protože Velký Špalíček stál. Co by kamenem dohodil k baroknímu kostelu Sv. Michala. Byla to obzvlášť povedená architektonická záležitost s jasným (komunálně) politickým podtextem. Přijde silný developer, naslibuje hory doly, vykope jámu a staví a staví. Občas se někdo ozve, občas nějaká ta pokuta, pár článků památkářů v místním tisku, několik intelektuálních debat. Do toho developer neustále tvrdí, že chce komunikovat a diskutovat. Detail střechy Velkého Špalíčku (červen 2001)< a bordercolor="black">A staví a staví. Najme si neznámého autora, který je ke všemu svolný a v zásadě proč by nebyl. Nestydí se podepsat se pod paskvil - konec konců peníze nesmrdí a vstoupit na tak významnou parcelu… Kdo by odolal. Představitelé Brna tehdy při otevírání komplexu alibisticky přáli Velkému Špalíčku po všech protestech odborné i laické veřejnosti už jen pozitivní reakce... Co by také nepřáli. Tehdy na stavbu reagoval mimo jiné děkan liberecké Fakulty architektury Zdeněk Lukeš v Neviditelném Psovi nazval Velký Špalíček nabubřelostí uprostřed Brna a měl pravdu. Ten dům stárne rychle a po dvou letech provozu vypadá tristně - jako splasklá nabubřelá bublina. Jakási procovská lacinost, podivné materiály a provedení ne nepodobné socialistickým kulturákům z něj trčí i bezmála dva roky po otevření. Nákupní a zábavní centrum Velký Špalíček (vpravo kostel sv. Michala, v pozadí hrad Špilberk) - srpen 2001< a bordercolor="black">A popcornová uniformita multikin Ster Century je stejná od Johannesburgu (odkud společnost pochází) až po Brno. Umocněna konvenční obchodní pasáží, jen ukazuje na bezradnost a tvůrčí impotenci architektů. Otázkou s poměrně jasnou odpovědí zůstává, zda miliardová investice v nejexponovanější části Brna odpovídá tristnímu výsledku, a to jak z hlediska architektonického řešení, tak investiční logiky. Celkově Velký Špalíček vyšel téměř na miliardu. Velký Špalíček včetně jednoho z historických rekonstruovaných domů (pohled z Dominikánské ulice) - srpen 2001< a bordercolor="black">Možná si teď řeknete, no ale dobře – ten dům tam stojí, asi ho nikdo jen tak nezbourá a proč se právě v rubrice Architektura, která má představovat kvalitní a zajímavé stavby, vracet k prohře a nevyvedné realizaci. Není jen výjimečných tvůrců, jsou i průměrní a pak jsou ti, kteří kazí popěst oboru. Ateliér Imag Architekt do té doby (a dodejme, že ani „po“ Velkém Špalíčku) nic závratného nepostavil, ale velmi nesmazatelně se zapsal do dějin architektonického Brna. V rubrice Architektura, kterou pro vás každý týden připravujeme, budeme kromě těch zajímavých a zaznamenáníhodných staveb čas od čas "vzpomínat padlých": promarněných šancí, zničených výhledů a nepovedených tvarosloví. Velký Špalíček budiž prvním z těchto mement. -var-Snímky archiv


O projektu:Multifunkční centrum Velký Špalíček, Dominikánské náměstí, BrnoAutor architektonického řešení: Milan Gál, Imag Architekt, s. r. o.Developer: UBM, WarimpexPlochy: 16 tisíc m2Multikino: Ster Century, 7 sálůTermín otevření: 31. 8. 2001